Hoe kan je je website versnellen?

Je hoort het best vaak. Je website moet snel zijn, responsive zijn en vooral goed werken. Het liefst moet je website ook nog eens mobile first ontwikkeld zijn. Maar als zzp-er of MKB kunnen dit behoorlijke spannende termen lijken. Wat houdt het precies in en waarop moet je letten? In deze blog leg ik je graag uit welke basis 5 stappen belangrijk zijn in het versnellen van je website en waarom snelheid belangrijk is. Allemaal tips zodat je de verbeteringen zelf kunt doorvoeren, of dat je gemakkelijker kan communiceren met je webbouwer.

snelheid

Tip 1 – Vermijd redirects

Voordat je een redirect kan vermijden is het belangrijk om te weten wat dit exact is. Een redirect is een manier om aan de zoekmachines te laten weten dat je pagina die eerst te vinden was op /versie-A, nu te vinden is op /versie-B. Met deze redirect komen mensen die /versie-A hebben gebruikt toch op de juiste pagina uit. Wanneer je echter al langer je website hebt, kan het voorkomen dat je een pagina url meerdere keren verandert. Met als gevolg dat iemand die naar /versie-A gaat via /versie-B etc. uiteindelijk uit komt op /versie-Z. Je kan begrijpen dat hoe meer doorverwijzingen er zijn gemaakt, hoe trager je website wordt. Daarom is het advies maximaal één redirect te maken naar de uiteindelijke pagina.

Tip 2 – Verklein je afbeeldingen

Het gebeurt nog regelmatig dat bedrijven hoge resolutie afbeeldingen uploaden. Maar hoe groter de afbeelding, hoe langer het duurt voor een pagina geladen is. Ditzelfde geldt voor gif-jes of videobestanden die op de website zelf geladen zijn. Het beste kan je zelf de afbeelding reeds verkleinen. Houdt hierbij aan dat een afbeelding rond de 50kb wenselijk is voor de optimalisatie van de websitesnelheid.

Tip 3 – Kijk kritisch naar je webhosting

De plek waar jouw website draait (hosting) is extreem belangrijk en bepalend voor de snelheid van je website. Wist je dat 53% van de bezoekers weg gaat van je website als deze trager is dan 3 seconden. Een snelle respons van je website is dus bepalend voor het succes. Kies daarom voor een hostingpartij die doet wat het beloofd. Wees kritisch. Je webbouwer kan je vaak advies geven over welke hosting bij jouw aantallen bezoekers past. Natuurlijk heeft een website als wehkamp andere vereisten dan mijn eigen website.

Tip 4 – Browser Caching gebruiken

Wellicht komt het bekend voor, maar wanneer je voor het eerst naar een website gaat lijkt een website soms wat trager. Wanneer je terug komt is de website een stuk sneller. Dit komt omdat de website gebruik maakt van Browser caching. Ze slaan een aantal afbeeldingen en andere data op in je browser. Hierdoor kan een tweede keer de website sneller geladen worden. Nieuwsgierig naar hoeveel afbeeldingen in jouw browser zijn opgeslagen? Ga maar eens de geschiedenis > Browsgegevens kijken. Hier staat ook hoeveel er is opgeslagen.

Tip 5 – Lazy load voor de website

Weer zo’n term die veel ondernemers afschrikt. Maar Lazy Load betekent niets anders dan hetgeen jij ziet als eerste geladen wordt. Hetgeen nog niet zichtbaar is wordt daarna pas ingeladen. Deze manier van ophalen van je website geeft de gebruiker het gevoel dat je website zeer snel werkt.

Overige tips voor je webbouwer

Omdat ik je niet wil overladen met allemaal afschrikkende en moeilijke vaktermen geef ik ook graag nog wat extra tips mee die je bij je webbouwer moet neerleggen. Zo werkt het snelheid bevorderend wanneer je website gebruik maakt van Minify HTML, CSS en Javascript. Met deze minifisering wordt veel code van je website sneller uitgeserveerd. Wees dus kritisch naar je webbouwer en vraag in ieder geval of hij/zij gebruik maakt van minify HTML, CSS en Javascript voor jouw website. Er zijn natuurlijk nog meer punten waarop je technisch gezien je website kunt versnellen. Wil jij weten welke punten dit zijn voor jouw website? Dan raad ik je aan de speedtest van Google te doen. Deze test is er overigens ook voor mobiel gebruik. Deze test geeft de verbeterpunten voor jouw mobiele website weer.

Bewust aan de slag met online marketing

Wanneer je website technisch natuurlijk perfect werkt is het noodzakelijk inhoudelijk naar je website te kijken. Waarop wil je gevonden worden, waarin kan jij je onderscheidend presenteren. Hoe zorg je voor verkopen of juist leads? Dit zijn allemaal onderdelen waarin ik je kan ondersteunen. Binnen mijn adviezen bekijk ik natuurlijk ook de prestaties van jouw website. Indien ik technische verbeteringen zie dan kan ik dit met jouw website bouwer communiceren. Uiteraard werk ik ook met diverse website bouwers samen, zodat ik je ook in contact kan zetten met een partij waarmee ik goed samen werk. Ik zet hierbij altijd jouw wensen voorop. Ik werk niet exclusief met bureau’s maar werk alleen samen met partijen die de kracht van techniek en online marketing combineren. Zo behaal jij sneller jouw gewenste succes. Nieuwsgierig geworden wat ik voor je kan betekenen? Neem dan contact met mij op.