Al maanden gaat je website de goede kant op en ineens zie je dat het verkeer daalt. Wanneer je ook gebruik maakt van Google Ads, wordt vaak ten onrechte de conclusie getrokken dat er iets mis is met de Google Ads Campagne. Toch is dit niet altijd het geval. Om te ontdekken waar het fout gaat is het verstandig om in je Google Analytics cijfers te duiken. Ook is het handig om te weten welke algoritme updates Google heeft uitgerold en of er een negatieve invloed is binnen je SEO. Zo is er namelijk in het eerste kwartaal van dit jaar een algoritme update geweest die ze de “March 2019 Core Update” noemen. Over deze Google update meer in deze blog.
Wat is Google E-A-T-principe?
Websites die hoger scoren in Google werken vaak volgens het E-A-T-principe. E-A-T staat voor: Expertise, Autoriteit en Trust (Betrouwbaarheid). E-A-T bepaalt voor belangrijke mate de SEO Score van jouw site.
Het is dus belangrijk dat jouw website expertise verkondigd. Daarbij is het belangrijk om unieke en relevante content te bieden. Daarnaast is het belangrijk om een autoriteit te zijn op jouw vlak. Hoe meer kwalitatieve back-links jij ontvangt hoe groter de kans dat jij een goede score krijgt. Slechte Back-links kunnen averechts werken. Daarnaast moet jouw website betrouwbaar zijn. Google is er alles aan gelegen om jouw privacy te bewaken. Het gebruik van woorden als ‘
Algoritme update Google kwartaal 1 2019
Zie jij binnen je data van Google Analytics ook dat er een daling is in je organische verkeer? Dan is jouw website waarschijnlijk geraakt door de algoritme update van maart 2019. Wat zijn de meest voorkomende redenen dat jouw website hierdoor negatief beïnvloed is? Dat leg ik je graag uit:
- Er zijn een aantal sectoren waarbij Google het E-A-T principe nóg belangrijker is geworden namelijk de Health-Sector en de Nieuwssector.
- Logischerwijs is dit een gevolg op het nep-nieuws dat ontstaat en de bezorgdheid over onjuiste informatie over de gezondheidssector.
- Heeft je website meer User-genertated-content (zoals een forum) dan kan de pagina autoriteit een tik hebben gehad van de update omdat autoriteit en expertise belangrijker is geworden.
- Om ‘fake-websites’ te voorkomen worden websites zonder contactpagina met contactgegevens ook minder goed getoond. Google wil hiermee de betrouwbaarheid vergroten.
- Google straft pagina’s af met Duplicate-content. Maakt jouw website gebruik van Duplicate-content? Herschrijf deze pagina’s tot unieke content of verwijder de pagina’s zodat je website meer unieke content heeft.
- Een over ons pagina is belangrijker geworden. Deze personal branding is waardevolle informatie voor je bezoeker van de site en geeft de spider van Google de gelegenheid je site beter te categoriseren.
- De kwaliteit van de back-links is nóg belangrijker geworden dan de kwantiteit. Sterker nog te veel slechte links kan zorgen voor afstraffing van je SEO resultaten.
- Veiligheid van de data van de gebruikers is en blijft een issue. Daarom het advies om altijd te werken met een SSL certificaat dus een https van je site maken. Steeds meer websites worden niet meer getoond in Google Chrome wanneer er geen SSL certificaat op de site draait.
Hoe kan je jouw SERP ranking verbeteren?
SERP staat voor Search Engine Result Page. De eerste pagina is vaak het streven van jouw website. Natuurlijk wil je er alles aan doen om op de eerste pagina te komen. Om dit te realiseren kan je de volgende handvatten gebruiken:
- Google houdt van unieke content. Maar daarbij is het woord uniek erg belangrijk want hiermee creëer je autoriteit. Ben je dus aan het bloggen geslagen over onderwerpen waar iedereen het al over heeft? Dan heeft het bloggen steeds minder zin. Dan kan je beter de frequentie terug schroeven en alleen een focus aanbrengen op echt unieke content om daarmee meer unieke verhalen te vertellen. Met deze unieke content vergroot je ook de kans op social shares, backlinks, commentaar en natuurlijk traffic.
- Je merk bouwen is heel belangrijk. Zeker met de opkomst van nepnieuws wil Google met name grotere bekendere merken kansen geven met een betere organische ranking. Je kunt dit checken in bijvoorbeeld Google Trends, maar grote kans dat wanneer je in een nice werkt dat je hierin niet goed vindbaar bent. Er zijn ook andere tools die ik gebruik om te onderzoeken hoe jouw kansen zijn. Nieuwsgierig? Neem gerust contact met mij op.
- Creëer kwalitatieve links naar je site. Dus geen linkbuilding farms, maar links van kwalitatieve websites binnen je branche
- Je website snelheid vergroten is erg belangrijk en kan je SERP ten positieve beïnvloeden.
- Een https:// is extreem belangrijk. Steeds meer http websites worden niet meer getoond in Google.
- Update oude content – Google wil graag verandering zien. Dat kan met simpel een zin toevoegen of verwijderen, maar begin eens met het updaten van je best gelezen artikelen en kijk wat er gebeurd met je SERP ranking.
Hoe nu verder met jouw online zichtbaarheid
Ik hoop dat ik je met deze tips handige handvatten heb gegeven om zelf verder te kunnen met het verbeteren van jouw online zichtbaarheid. Uiteraard kan het hierbij enorm handig zijn om aan een concrete actiepuntenlijst te beginnen middels een SEO-Audit. Weet jij niet hoe je een SEO-audit moet doen? En wil jij graag een SEO-audit voor jouw website met concrete actiepunten die je kunt ondernemen? Ik kan je hier zeker bij helpen. Een dergelijke SEO-audit is al mogelijk vanaf €80,- (excl. BTW). Wil jij graag een officiële offerte ontvangen? Neem dan contact met mij op!