Het is 1 oktober 2019 en één van de statistieken die in Google Ads altijd werd bijgehouden is definitief verdwenen. Het gaat om de ‘Gemiddelde Positie’. In deze blog een korte uitleg waarom Google hiervoor gekozen heeft en vooral waarom wij als adverteerders hier juist heel blij mee moeten zijn!
Wat houdt gemiddelde positie eigenlijk in?
Wanneer je adverteert in Google Ads kan je veel statistieken inzien. Denk aan vertoningen, klikken en het CTR (klikratio), maar je kan meer zien. Een statistiek die veel gebruikt werd door adverteerders was de statistiek Gemiddelde Positie. Want je wilt natuurlijk graag dat je advertentie bovenaan de pagina komt te staan. De reden waarom je dit graag wilt is dat een advertentie bovenaan de SERP (Search Engine Result Page), een hogere CTR heeft dan onderaan. Met je gemiddelde positie kon je achterhalen waar jouw advertentie gemiddeld getoond wordt.
Waarom de gemiddelde positie een vertekend beeld gaf
Ik gebruikte de statistiek “gemiddelde positie” liever niet heel actief. Het gaat namelijk om een gemiddelde. Positie 1 is bovenaan de pagina. Positie 4 is de laatste positie boven de organische resultaten en positie 5, 6 en 7 is onder de organische resultaten. Echter kon je dus wel de gemiddelde positie bekijken, maar je zag dan een gemiddelde en geen werkelijk resultaat. Een belangrijke extra wetenschap is dat in sommige gevallen geen advertenties worden weergegeven boven de organische resultaten. In dit geval is positie 1 de eerste positie onder de organische resultaten. Genoeg redenen waarom de statistiek ‘gemiddelde positie een vertekend beeld gaf.
Welke vervangende statistieken er zijn geïntroduceerd
Natuurlijk blijft het belangrijk om als adverteerder te weten waar je advertentie getoond wordt. Google verwijdert niet zomaar een statistiek, maar ze hebben vervangende statistieken toegevoegd aan de Google Ads. Het gaat om 4 statistieken waarbij ik 2 statistieken veelvuldig gebruik en 2 statistieken waar ik iets minder mee werk. Ik leg kort uit wat je hier leest en waarvoor je het kunt gebruiken:
Verton. (toppositie)%
Eigenlijk een hele mooie statistiek die met het verdwijnen van de “gemiddelde positie” een beter beeld gaat geven van de kwaliteit. Dit is namelijk het percentage van de advertenties die boven de organische resultaten is weergegeven. Met andere woorden het aantal vertoningen op positie 1,2,3,4 gedeeld door het totaal aantal vertoningen.
Verton. (absolute toppositie)%
Hiermee met je het % vertoningen helemaal bovenaan de pagina. Dus niet 1,2,3 of 4, maar het percentage dat op de 1ste plek staat.
VP-Zoeknetwerk (toppositie)
VP staat voor vertoningspercentage. Hierbij zie je het aantal vertoningen dat jouw advertentie heeft ontvangen op een toppositie, gedeeld door het aantal geschatte vertoningen op toppositie waarvoor jouw advertentie geschikt was. Hierin wordt dus ook meegenomen het aantal keren dat je budget niet toereikend genoeg was, een slechte kwaliteitsscore etc. Met de toppositie wordt dus positie 1 tot en met 4 bedoeld. Zelf ga ik niet heel actief met deze statistiek werken, maar het is voor jou handig om te weten dat deze er is.
VP-Zoeknetwerk (Absolute toppositie)
Hoe vaak stond jouw advertentie helemaal bovenaan de pagina ten opzichte van het aantal geschatte vertoningen waarvoor de advertentie in aanmerking kwam. Hierin worden dus ook de beperkingen meegeteld. Dus was er wel een zoekopdracht, maar was jouw dagbudget al op? Dan worden deze vertoningen wel meegenomen.
Hoe haal je het meeste uit je Google Ads?
Ik hoop dat je met deze tips weer iets beter weet wat je allemaal in Google Ads aan statistieken kunt zien. Toch is het belangrijk om te weten dat alleen het lezen van statistieken niet voldoende is om je campagne te verbeteren. Google Ads is meer dan alleen adverteren. Ook jouw landingspagina en website zijn enorm belangrijk en bepalend in het succes van Google Ads. Wil jij ook meer succes halen met je Google Ads of Google Shopping Campagne? Wil jij weten wat de kwaliteit is en hoe je meer succes kunt halen? Neem dan zeker vrijblijvend contact met mij op. Ik kijk graag samen met jou naar het totale plaatje waarbij ik niet alleen kijk naar de Google Ads campagne, maar ook naar de conversieoptimalisatie van jouw site.