Elk jaar onderzoekt het bedrijf Econsultancy in opdracht van Adobe hoe het is gesteld met de digitale trend wereldwijd. De uitkomsten van dit digital trends onderzoek publiceren zij door middel van een white paper, waar je als bedrijf je voordeel mee kunt doen. Zo ook in 2017 is er een onderzoek gehouden onder 14.000 digitale marketing en Ecommerce professionals wereldwijd. In deze blog praat ik je bij over hoe het mobiele app-gebruik zich ontwikkeld en welke keuzes je als (online) marketeer krijgt.
Mobiele revolutie – App ontwikkeling?
Zoals ik in mijn blog van vorige week reeds heb verteld, zijn wij aanbeland in de mobiele revolutie. Één van de opmerkingen die ik heb gekregen na aanleiding van mijn blog, is hoe het dan is gesteld met het app-gebruik op de mobiele telefoon. Als de mobiele telefoon zoveel belangrijker wordt, moet je je als bedrijf dan focussen op een goede mobiele website? Of moet je juist alle tijd en moeite stoppen in het ontwikkelen van een goede app. Omdat ik zelf ook nieuwsgierig was naar deze digitale trend heb ik online onderzoek gedaan.
Europa volgt de digitale trend van de USA
Apps ontwikkelen kost veel tijd en vergt veel expertise van developers, maar hoe is het eigenlijk gesteld met het gebruik van Apps op de telefoon. Als marketeer is het essentieel om te weten of er voldoende engagement is, alvorens je geld gaat stoppen in het ontwikkelen van een app. Volgens het Digital Insights onderzoek volgt Europa de trend uit Amerika als het gaat om de installaties van de apps op de telefoon.
Aantal downloads daalt met 38% sinds 2014
Het aantal downloads is in Europa sinds 2014 met maar liefst 38% gedaald. Een belangrijke reden voor deze daling is de adoptie van bedrijven om website mobiel toegankelijker te maken. Waar eerder de websites ontwikkeld werden voor Desktop, boden Apps toen de uitkomst om de content én producten tóch goed weer te geven op de mobiele telefoon. Echter door razendsnelle ontwikkeling en adoptie van het mobiele gebruik, worden de websites mobiel steeds meer toegankelijk.
Maar niet alleen het aantal downloads van het aantal apps is gedaald, ook het gebruik van apps daalde in dezelfde periode met 28%. Dit resulteert overigens ook weer in de lagere prioritering van Mobile App Engagement. 14% van alle marketeers in de Asiatise Pacific (APAC) vinden Mobile App Engagement belangrijk, in vergelijk tot 12% van de Noord-Amerikaanse respondenten en slechts 9% van de Europese respondenten. Zie het bijgaande figuur.
Welke strategie kies ik voor mijn website?
Er zijn verschillende strategieën die je kunt hanteren om je website toegankelijker te maken voor mobiele telefoon. Hieronder vind je een aantal opties, waarbij ik je uitleg wat het is.
Responsive website – Desktop first
De eerste stap in deze digitale trend was de opkomst van responsive websites. In 2013 brak deze trend door en gingen steeds meer bedrijven een responsive website ontwikkelen. Vaak worden deze websites echter ontwikkeld vanuit een desktop first benadering. De reden hiervoor is vrij simpel. Websites worden gemaakt achter een computer en vaak wordt er op dat moment bepaald hoe de website er idealiter uitziet. De website is goed te bekijken vanaf een mobiele telefoon. Echter is hij qua inhoud niet altijd optimaal afgestemd op de behoeftes van de consument.
Mobiele website en Desktop website apart
Er zijn ook veel websites te vinden die hebben gekozen voor een speciale website voor de mobiele telefoon. Vaak begint deze website met de m. gevolgd door de url. Het voordeel hiervan is dat je een optimale beleving behoudt op je desktop website én een optimale beleving biedt op mobiele telefoons met een eigen design.
Responsive website – Mobile first
Steeds meer consumenten gebruiken in de oriënterende fase hun mobiele telefoon of tablet als apparaat. Hierdoor is het voor de optimale Customer Journey erg belangrijk dat je website uitstekend functioneert op de mobiele telefoon. Steeds meer grote bedrijven ontwikkelen daarom een Responsive Website met een Mobile First Webdesign. De eerste en belangrijkste kennismaking moet namelijk optimaal en passend zijn. Waar je bij een desktop first design belangrijke content nog naast elkaar kunt zetten, moet je bij een mobile first approach ook nadenken over wat het allerbelangrijkste is, dat je wilt communiceren. Deze ontwikkeling zal de komende jaren waarschijnlijk nog verder doorzetten. Hier is echter wel een omslag nodig in het denken van de marketeers en ontwikkelaars die werken vanaf een desktop device. Zij moeten mobiel denken én ontwikkelen.
Accelerated Mobile Pages
In mijn eerdere blog heb ik al de ontwikkeling van Accelerated Mobile Pages toegelicht. Hierdoor serveer je een Responsive Website op een uitgeklede manier uit aan je bezoeker. Je website wordt hierdoor sneller én meer toegankelijk voor mobiel bezoek. Dit is een vrij nieuwe ontwikkeling die nog niet volledig omarmt is, maar die de komende jaren ongetwijfeld nog een flinke ontwikkelingsslag gaat doormaken
Speciale App
Afhankelijk van je type product of bedrijf kan je kiezen voor het ontwikkelen van een speciale app. Het succes van je app hangt af van je product of dienst. In een recente blog van Androidplanet zijn de top 100 apps voor een Android telefoon opgesomd. Oké, nummer 2 moet je even overheen lezen, omdat dit uiteraard een promotie is van hun eigen app.
Soorten populaire Apps:
- Chat Apps – Whats App is de allergrootste app. Ik denk dat ik met zekerheid kan zeggen dat iedereen die een smartphone heeft, ook whats app op de telefoon heeft staan. Het doel van deze type apps is het in contact staan met mensen in je eigen omgeving, op een laagdrempelige manier.
- Navigatie Apps – TomTom is bijna overbodig geworden. Iedereen die een Smartphone heeft kent het nut van de Google Maps app. Of je nu met de auto of lopend bent, met de Google Maps app verdwaal je nooit meer. Ook de 9292 app doet het erg goed als het gaat om Openbaar vervoer.
- E-mail Apps – Het blijft lastig als je moet inloggen op een website om je e-mail te lezen, daarom zijn én blijven e-mail apps erg populair, zeker in het zakelijke gebruik waar e-mail soms prioriteit nummer 1 lijkt.
- Content Apps – Hierbij kan je denken aan nieuws apps zoals nu.nl, maar ook aan flitsmeister. Je wilt graag informatie hebben over het meest recente nieuws (al dan niet met push berichten), of over de actuele flitsers. Een ander goed voorbeeld van een content app is Pocket. In Pocket kan je namelijk interessante artikelen opslaan die je zowel vanaf je mobiel als vanaf je telefoon gemakkelijk weer kunt lezen. Een soort van ‘boekenlegger’.
- Bankieren Apps – Hoe gemakkelijk is het dat je overal en altijd gemakkelijk inzicht hebt in je bankzaken. Niet voor niets zijn de apps van de banken zo populair. Gemakkelijk geld overmaken van je spaarrekening naar je bankrekening zorgt dat je nooit meer rood hoeft te staan en dat zonder kaartlezers en je bankpas.
- Sociale media Apps – Gemakkelijk toegang tot je sociale media
Als je in de totale lijst kijkt, moet je uiteraard even door de ‘commercieel geladen’ apps heen kijken, maar de bovenstaande samenvatting is denk ik typerend voor de Nederlandse App gebruiker. Er staan geen apps bij van bijvoorbeeld Zalando, Wehkamp of Bol.com. Deze Ecommerce websites worden tóch vaak bezocht vanaf de browser op de mobiele telefoon. Wanneer jij overweegt om een app te bouwen, is het belangrijk om te kijken of het binnen één van de bovenstaande categorieën kan vallen. Zelf vond ik het wel opmerkelijk om te zien dat de sociale media apps relatief laag op de lijst staan. Dit is waarschijnlijk ook wel te verklaren door de uitstekende mobiele sites van deze sociale media kanalen.
App-Engagement 2017
Het is dus belangrijk om te constateren dat de App Markt redelijk verzadigd lijkt. Maar toch wil je wel toetreden. Dan is het belangrijk om de digitale trend te weten hoe er omgegaan wordt met gedownloade apps. Uit het onderzoek van Adobe bleek dat slechts 50% van alle gedownloade apps meer dan 10 keer geopend worden. Uit onderzoek naar downloads uit de Google Play Store door Andrew Chen blijkt dat 90% van de consumenten een gedownloade app na een maand niet meer gebruikt. Reden genoeg om voorafgaand aan de ontwikkeling van een app te bedenken of de kosten niet te hoog zijn.
Goed doordachte app kan goud waard zijn
Denk goed na over het type app dat je ontwikkelt en lanceert. Begin vorig jaar heeft de radiozender Q-Music een eigen app ontwikkeld. Hun insteek is natuurlijk de luisteraars meer binden aan hun zender. Dit hebben ze slim aangepakt, door een Q-Music chat te intergreren in de app. Via deze manier kunnen de luisteraars gratis contact opnemen met de DJ-s. Geen ouderwets sms-en meer om mee te doen aan een spelletje. Het enige dat je hoeft te doen is de gratis app te downloaden en te gebruiken. Ik heb helaas geen inzicht in de engagement van deze app, maar ik verwacht dat het de radiozender zeer positief ondersteunt.
Past een App in je online marketing strategie?
Mijn advies voor jou als lezer, denk goed na óf en hoe een app in je online marketing strategie past. Wat is de meerwaarde voor jouw klanten en hoe verwacht je dat de klanten je app gaan gebruiken. Is een mobiele website niet een betere optie? Heb je hulp nodig met het opzetten van je online marketing strategie en de rol van een app? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op. Ik denk graag met je mee, zodat je een gedegen en goed doordachte strategie waarmee je echt je doelen gaat behalen.