Als producent ben je altijd druk bezig met het ontwikkelen en vermarkten van je producten. Het is noodzaak om altijd de nieuwste ingrediënten, stoffen en patenten te gebruiken. Hiermee blijf je tenslotte de concurrentie een stap voor. De service die je hoefde te bieden bij het product reikte niet verder dan het oplossen van een klacht via de telefoon of e-mail. Maar tijden veranderen en ook het vak product management groeit hierin mee. In deze blog kan je lezen over de 7 voorwaarden voor een goed product.
Product Management
Binnen welke sector je ook kijkt, ontwikkelingen van producten blijven komen. Sjawls en kleding gemaakt van de nieuwste en meest milieuvriendelijke stoffen. Cosmetica met het nieuwste ingrediënt of verpakking. Nieuwste technologische ontwikkelingen op het gebied van mobiele telefonie. Zelfs eten met unieke ingrediënten die het eten nog gezonder maken. Allemaal marketingtrucs om de consument te overtuigen voor jouw product te kiezen in plaats van die van de concurrent. Je wilt tenslotte wel de meest milieubewuste / nieuwste / gezondste producten hebben voor jezelf. Waar Product Management jarenlang alleen om het product draaide komt nu steeds meer een combinatie van factoren naar voren die het product goed of uitmuntend maakt.
De 7 voorwaarden voor een goed product
Waar het de consument uiteindelijk gaat om het product, zijn er vele factoren die het product kunnen maken of breken. De 7 belangrijkste voorwaarden voor de kwaliteit van je product heb ik samengevat in bovenstaande figuur.
1. Communicatie (Promotie in de marketing Mix)
Hiermee bedoel ik uiteraard de Above the Line communicatie waarin massacommunicatie bedoeld wordt. Maar ook de Below the line communicatie, bijvoorbeeld Direct Mails en Direct E-mails, Persoonlijke berichten etc. Daarnaast hebben we in de moderne tijd ook nog te maken met communicatie die deze twee soorten communicatie doorkruizen. Waar een website een online visitekaartje is, is het tevens de plek waar de klanten hun bestellingen kunnen plaatsen, afspraken kunnen maken of advies vragen. De komst van internet introduceert naar mijn inziens daarom ook een integrale communicatie waarin overlap tussen ATL & BTL te vinden zijn. Al deze vormen van communicatie zorgen voor de visie op jouw product en wegen mee in de Customer Journey.
2. Service
Service was tot de opkomst van internet een extra taak binnen de Product Management. Als product manager kreeg je af en toe een mailtje of telefoontje en dit handelde je naar eer en geweten zo snel mogelijk op, maar met de komst van internet en sociale mediakanalen is service een product op zich geworden. Waar twee soortgelijke producten eerder alleen van elkaar konden winnen door communicatie, distributie en prijs. Kan in de huidige markt de service het verschil maken. Denk aan de positieve of juist negatieve berichten op bijv. Facebook, Twitter of LinkedIn over bepaalde producten. Al deze negativiteit kan omgebogen worden tot een positieve kijk op het product door simpelweg de service rondom je product te verhogen. Luister naar de klant en je kan op een simpele manier een grote concurrent simpel verslaan.
3. Distributie
Uiteraard is verkrijgbaarheid van je producten uitermate belangrijk voor het goed kunnen vermarkten van je product, maar ook deze grenzen worden steeds vager. Waar voor de opkomst van internet de hoeveelheid deuren waar het verkocht wordt belangrijk was en de positie op het schap. Is het tegenwoordig gemakkelijk om de consument te bereiken met een webshop. Je bedient de internettende consumenten op hun wenken door hun passende informatie te geven en ook nog het product bij hun thuis af te leveren. De distributie wordt hiermee een steeds vager begrip.
4. Verbetering
Als je eenmaal een product gemaakt hebt, kan je het product laten voor wat het is, maar waarom verras je de consumenten niet door steeds kleine dingen aan het product te verbeteren? Denk alleen al aan bijvoorbeeld de vorm van een drinkfles die het dringgemak verhoogt. Niet revolutionair qua innovatie, maar wel een productverbetering die het gebruiksgemak van de consumenten verhoogt en hiermee je product weer onder de aandacht kan brengen
5. Concurrentie
Je concurrentie is een belangrijke invloedsfactor op jouw producten. Als jij in alle overige 6 voorwaarden goed scoort klop je de concurrentie met gemak, maar als jij op één van de voorwaarden wat steekjes laat vallen is het voor de concurrentie gemakkelijk om jouw voorbij te lopen. Waar in een eerdere situatie het nog lastig was alles te weten te komen over de concurrentie is het door het internet gemakkelijker dan ooit om alles (inclusief klachten, servicegraad etc.) over je concurrent te weten te komen.
6. Innovatie
Verbetering en innovatie heb ik bewust apart genoemd. Waar een verbetering van een product zich richt op reeds bestaande producten, ga je met innovatie meer kijken naar de mogelijke additionele ontwikkeling naast je bestaande product. Deze productinnovatie gaat vaak hand in hand met hoge R&D kosten en een lange leadtime in de ontwikkelfase. Maar eenmaal ontwikkeld heb je een uniek product waarmee je echt het verschil maakt t.o.v. de concurrenten.
7. Prijs
Tot slot is prijs een belangrijke voorwaarde voor een goed product. Wat wordt jouw adviesprijs, welke acties worden voor je merken ingezet? Kan de consument je product altijd ergens in de actie kopen of is het een vaste prijs die gehanteerd wordt? Toch zie je steeds vaker dat de consument bereid is iets meer te betalen voor een product indien bijv. het product zeer innovatief is, of juist veel service garandeert. Waar voor een eerste aankoop de prijs vaak doorslaggevend is, verandert dit tijdens de internetrevolutie steeds meer naar een secundaire voorwaarde. Tegenwoordig zijn service, levertijd en communicatie net zo belangrijk en doorslaggevend als de prijs.
Product Management anno nu
Het product management anno nu omvat dus meer dan alleen de standaard marketing communicatie mix van Product, Prijs, Plaats en Promotie, ook andere randvoorwaarden zorgen ervoor dat jouw product een goed product is. Reden te meer om als Product Manager alle voorwaarden goed te bekijken en op deze manier je omzet te optimaliseren.
Hulp nodig met jouw marketing?
Wil jij graag sparren met een marketeer die je gaat helpen in alle stappen voor succesvolle productlanceringen? Neem gerust contact met mij op!