AVG… een onderwerp waar wij als marketeers natuurlijk liever niet aan denken. Want deze AVG of ook beter bekend als GDPR werkt beperkend voor tracking en gebruik van tools. In mijn blog van eind januari stipte ik aan dat Google Analytics mogelijk verboden wordt om te gebruiken. Maar er is meer aan de hand… Daarom een blog gericht op de belangrijkste bevindingen m.b.t. AVG & online marketing.
Spam voorkomen? Let op de captcha!
Captcha… wie kent het niet. Van die mooie vakjes waar je alle stoplichten moet aanklikken om te bewijzen dat je een mens bent… Ik begin meteen te twijfelen of ik wel een mens ben want lang niet altijd kom ik door deze check heen. Gelukkig had Google met de Recaptcha V3 een automatische check op de achtergrond waarmee ze konden bepalen of je een bot dan wel mens bent… maar… het was te mooi om waar te zijn. De Google Recaptcha legt namelijk jouw IP adres vast en trackt jouw gegevens. Al deze gegevens worden vervolgens opgeslagen op Amerikaanse Servers. Daarnaast worden er cookies op je computer opgeslagen. Volgens AVG wetgeving gaat het in dit geval om tracking cookies. Mensen moeten dus toestemming geven voor Marketing cookies voor je gebruik mag maken van deze tool. Indien men niet akkoord is mag je dus de recaptcha niet activeren én heb je kans op spam… Weg nut van de captcha.
Zijn er AVG vriendelijke alternatieven?
Wanneer je een website hebt kan het wellicht volstaan om via een Honeypot te zorgen dat er geen spam binnenkomt. Maar veel grotere websites weten als geen ander dat een Captcha een betere bescherming biedt. Vaak geldt hoe groter je website, hoe meer spam je krijgt. Via diverse wegen werden bij mij een aantal alternatieven aangedragen. Die ik stuk voor stuk onderzocht heb en waarbij ik ook hun Privacy Policy heb doorgelezen. Uiteindelijk heb ik een goed alternatief gevonden.
Friendly Captcha
Friendly Captcha – Deze tool werkt fijn voor gebruikers omdat je geen plaatjes hoeft aan te klikken. Het lost op de achtergrond een puzzel op. Daarbij is het een Duits bedrijf die deze tool heeft ontwikkeld. Via een CDN wordt bij de ‘goedkopere pakketten van €9,- per maand’, data wel op servers over de hele wereld opgeslagen, maar je kan dit AVG proof maken door de Data Processing Agreement (DPA) van hen te tekenen. Wil je 100% gegarandeerd dat jouw data in Europa wordt opgeslagen? Dan kan je dit regelen via een professional plan. De beste oplossing voor bedrijven die anders veel SPAM krijgen, maar wel graag AVG proof willen ondernemen
Analytics & AVG
Zoals aan het begin van mijn blog aangegeven wordt Google Analytics (UA) mogelijk verboden. Nu is de Nederlandse instantie Autoriteit Persoonsgegevens niet de snelste in het nemen van de beslissing… ze hebben al halverwege januari een melding gemaakt dat het mogelijk verboden wordt… maar er is nog geen besluit genomen. Ondertussen zit Google natuurlijk niet stil. Zij hebben de volgende wijzigingen al doorgevoerd:
IP Adres filter
IP Adressen filteren in UA niet meer mogelijk – Een prachtige mogelijkheid om je interne verkeer uit te sluiten van de weergaves… maar hiervoor moest Google eerst IP adressen herkennen om ze vervolgens te kunnen uitsluiten. Een recente update van Google Universal Analytics zorgt ervoor dat alle IP adressen al gehashd zijn voor het opgeslagen wordt… uitsluiten op basis van IP Adres kan dus niet meer. Er is overigens een work-around via Google Tag Manager, waar ik je graag mee help als je toch nog je interne IP verkeer graag wilt uitfilteren. In de nieuwe GA4 omgeving zegt Google dat het voldoet aan de GDPR vereisten. Zij lezen op de volgende manier de data in:
- Website bezoeker gaat naar de website
- Google Analytics 4 wordt geactiveerd, maar er wordt nog niets opgeslagen.
- Indien jouw IP adres overeenkomt met het filter wordt jouw bezoek niet opgenomen.
- Indien het IP adres niet overeenkomt met het filter wordt het IP adres anoniem gemaakt en die data wordt opgeslagen.
Of dit ook werkelijk volgens AVG normen is vraag ik mij natuurlijk wel af, omdat Google toch eerst IP adressen uitleest… maar vanuit hun juridische afdeling wordt momenteel benoemd dat Google Analytics 4 volgens AVG normen is ingericht. Mocht dit in de toekomst anders blijken dan zal ik je zeker op de hoogte houden.
Welk analytics pakket is AVG Proof?
Zoals je hierboven kunt lezen heeft Google niet stil gezeten met hun Analytics pakket. Al meer dan 1,5 jaar zijn ze bezig met de optimalisaties van de nieuwe GA4 omgeving. Ook vanuit de AVG wetgeving geen overbodige luxe. Omwille de onrust over Google Analytics én de nieuwe mogelijkheden in Google Analytics 4, heeft Google recentelijk aangekondigd dat ze vanaf juli 2023 in de oude Universal Analytics Properties geen data meer gaan verzamelen. Het einde van een tijdperk… waar op het internet ook vele gemengde gevoelens over zijn. Feit is dat het voor bedrijven belangrijk is om data te verzamelen. Wil je al een geschiedenis opbouwen? Dan doe je er verstandig aan om een keuze te maken uit Analytics pakketten. Mijn advies? Kies uit één van deze twee opties:
Google Analytics 4
Vind je de gratis tooling van Google fijn werken en wil je geen geld uitgeven aan een Analytics pakket? Stap dan (het liefst vandaag) nog over op data verzameling in de Google Analytics 4 omgeving. Deze stream moet apart ingeregeld worden voor je website. Je kan geen geschiedenis uit je oude Google Analytics omgeving meenemen. Dus wil je meer dan een jaar geschiedenis data hebben? Zorg dat je vandaag nog de GA4 Property op je website zet zodat je data krijgt en richt de property is zodat je data kwalitatief goed is. Indien je hier hulp bij nodig hebt, mag je altijd contact met mij opnemen uiteraard.
Matomo Analytics
In mijn vorige blog heb ik matomo al benoemd als AVG proof alternatief. Op mijn eigen website heb ik deze Analytics tool naast de Google Analytics draaien. Zo kan ik proefsgewijs uitvinden wat de verschillen zijn. Ik ben positief over de mogelijkheden en kansen van Matomo Analytics en ik zie dat de verzamelde data overeenkomt met de data in Google Analytics. Een zeer goed (en betaalbaar) AVG proof alternatief.
Er zijn al een aantal klanten van mij overgestapt naar deze tool. Voordeel van Matomo versus GA4, is dat je oude data uit Google Analytics mee kunt nemen. Je moet je wel afvragen of je alle oude data gaat gebruiken, want het duurt behoorlijk lange tijd om alle data over te zetten.
Bijkomend voordeel is dat Matomo een eigen Tag Manager omgeving zodat je ook voor Google Tag Manager een alternatief hebt. Zo wordt je als bedrijf minder afhankelijk van Google én pak je meer de regie op je AVG terug. Lijkt het je interessant om nu over te stappen naar Matomo? Neem ook dan contact met mij op en ik help je graag.
Wat is de eerst volgende stap?
Wellicht ben je bij het eind van mijn blog aangekomen en zit je nu met meer vragen dan dat je antwoorden gevonden hebt. Ik hoor je en begrijp volledig dat dit een proces is waarbij je als bedrijf en ondernemer vraagtekens zet. De wetgeving verandert snel en ook ik leer iedere dag nieuwe zaken bij. Mochten ik nieuwe learnings hebben, of als nieuwe informatie beschikbaar komt over AVG & online marketing dan zal ik dit met je delen via een blog. Uiteraard ben je ook meer dan welkom om contact op te nemen zodat ik je kan helpen bij het proces voor het AVG proof maken van je website.