Online Privacy – Wat doen wij met jouw data?

Zo aan het begin van het jaar zit iedereen boordevol goede voornemens. Met name over meer bewegen, maar voor de internet-junkies is het wellicht ook een voornemen om minder tijd op het internet te zitten. Tijdens de diverse trainingen die ik afgelopen jaar voor de Google Digitale Werkplaats heb gegeven kwamen regelmatig vragen van studenten over privacy. Want wat weet Google allemaal van ons? Wat kunnen we doen om onze privacy te waarborgen? En wat doet Google allemaal met die persoonlijke gegevens. In deze blog wil ik graag uitleggen wat wij (online) marketeers met jouw online privacy omgaan.

Privacy

Online privacy – wat weet men van jou

Met al je online bewegingen laat je kruimels achter. Of het nu gaat om webadressen die je bezoekt, de zoekopdrachten die je ingeeft of e-mail die je verstuurt. Een onderwerp die dan ook veelvuldig besproken wordt online is: “Hoe is het gesteld met mijn online privacy. Laten we beginnen met uitleggen wat men van jou weet en hoe ze dit weten. Laten we beginnen met het medium internet, je hebt een aansluiting waar je voor betaald. Maar voor de websites zelf zoals Google, betaal jij als gebruiker niets. Het is een gratis medium waar je werkelijk alles kunt vinden. Maar hier zitten wel man/vrouw uren in om deze sites te maken. Daarom is het zo belangrijk voor deze bedrijven om een bron van inkomsten te genereren.

Wie is de doelgroep

Daarvoor verzamelen bedrijven gegevens van bezoekers. Denk hierbij aan bijvoorbeeld hoeveel pagina’s je bekijkt, hoe lang je op de website site, waar je uitstapt en of je met mobiel of desktop kijkt. Dat is al behoorlijk veel informatie, maar het gaat nog verder. Want op basis van je eerdere browser geschiedenis kan je ook zien wat voor segmenten jouw doelgroep in geïnteresseerd is, of het juist de Iphone of de Samsung Galaxy S8 is waarmee mensen op de site komen en zelfs uit welke provincie de bezoekers komen. Met al deze gegevens krijgen alle bedrijven inzichten in de gebruikers die op hun site komen. Maar wat doen deze bedrijven met de gegevens? Het belangrijkste wat bedrijven met deze gegevens doen is een marktonderzoek van de doelgroep. Wie zijn (potentiële) klanten en in welke onderwerpen zijn zij geïnteresseerd.

Online privacy – Wat doen online marketeers met data

Het belangrijkste wat wij online marketeers doen is deze data gebruiken om jouw gebruikservaring optimaal te maken. Een voorbeeld: Ik heb een webwinkel en onderzoek wie er op mijn website komen. Ik zie dat het met name vrouwen zijn en dat ze geïnteresseerd zijn in fashion. Ook zie ik dat 80% van mijn bezoekers gebruik maken van een iPhone met de browser Safari. Maar ik zie ook dat er op de pagina van de riemen een lage sessieduur (hoeveel seconden je op de pagina bent) is. Wanneer ik daarna de pagina open op een iPhone met de Safari browser kom ik erachter dat er voor deze device en voor deze browser een verkeerde weergave is van het product. Nu kan ik deze pagina gaan aanpassen zodat mijn bezoekers niet nogmaals tegen hetzelfde aanlopen.

Help ik word online door bedrijven gestalkt

Wie herkent het niet dat je op een website hebt gezeten en dat je vervolgens die producten op alle andere websites weer terug ziet met advertenties. Dit heet Remarketing. Het is een hele krachtige tool voor ons Online Marketeers. Want door jouw cookie op je computer / telefoon weten we dat jij op onze website hebt gezeten en dat jij die producten hebt bekeken. Het kan zijn dat je afgeleid bent tijdens het bestelproces en dat je alsnog het product wilt bestellen. Daarom brengen wij het product nog een keer onder je aandacht. Echter is de ‘stalk’ ervaring vaak een fout van de online marketeer.

Als online marketeer moet je namelijk goed en verstandig gebruik maken van de Frequency Gap. Wij kunnen namelijk instellen dat jij als bezoeker bijvoorbeeld nog 3 keer een remarketing advertentie te zien krijgt en dat het daarna ophoudt. Dus mijn excuses voor de minder ervaren online marketeers die hier nog niet goed gebruik van maken. Wanneer je deze advertenties niet meer wilt zien raad ik je aan je browser geschiedenis en met name de cookies te wissen.

Google laat mensen advertenties muten

Google weet veel (zo dan niet alles) van ons en gebruikt deze informatie om inkomsten te genereren. Zij zorgen namelijk dat de advertenties van de bedrijven aan de relevante personen worden getoond. Echter is er sinds halverwege vorig jaar een optie om deze advertenties te muten en ook feedback te geven aan Google. Dit kan zijn dat je deze advertentie als aanstootgevend ervaart, dat je niet geïnteresseerd bent of dat je het product al hebt gekocht. Deze feedback zorgt dat de advertenties die je wel ziet relevanter en minder irritant worden. Hierdoor zal de gebruikservaring stijgen van Google en zullen mensen hier vaker gebruik van maken. Hiermee willlen ze ook de online privacy meer waarborgen.

Hoe kan je als bedrijf met de data optimaliseren en meer omzet behalen

Het belangrijkste aan Conversieoptimalisatie en website optimalisatie is dat je data analyseert en hier ook weer mee aan de gang gaat om de processen te verbeteren. Dit doe ik zelf altijd aan de hand van de WebAnalytics die beschikbaar is en eventueel een A/B testing tool zoals Google Optimize of Optimizely. Ook belangrijk is dat je je campagnes goed inricht en dat je rekening houdt met de online privacy van je klanten. Je wilt namelijk niet een stalkende website worden die verkeerd of geen gebruik maakt van een Frequency Gap. Reden te meer om voor deze optimalisatieprocessen de hulp te vragen aan een online marketing specialist.

Het belangrijkste doel van de website is dat je je gebruiker wilt inspireren en overtuigen tot actie en met de A/B testen kan je ontdekken hoe de consumenten/gebruikers verschillende aanpassingen ervaren. Wil jij ook graag meer omzet of leads uit je website halen? Maar weet je niet waar je moet beginnen met de Analytics en testen? Wil jij je klanten niet irriteren en wil jij hun online privacy respecteren? Ik help je graag verder met de volgende stap van je websiteoptimalisatie.

Neem gratis en vrijblijvend contact met mij op en ik kijk graag samen met jou hoe wij jouw omzet in 2018 kunnen optimaliseren. Bedankt voor het lezen van mijn blog.