Het gebruik van Smartphones neemt ieder jaar exponentieel toe. Steeds meer internet verkeer komt via de mobiele telefoon, de websites worden mobiel vriendelijker én Google geeft prioriteit aan de website die mobiel vriendelijk zijn. Wij zitten met z’n allen volop in de mobiele revolutie. De opkomst van AMP onderstreept deze ontwikkeling nog eens extra. Maar hoe zorg je als ondernemer dat je meegaat in de mobiele revolutie? Aan welke voorwaarden moet je voldoen? En zitten echt wel zoveel mensen op je website via een mobiele device? In deze blog leg ik in Jip en Janneke taal uit wat je kunt doen om staande te blijven in deze grote revolutie.
De beweging van desktop naar mobiele telefoon
Steeds meer mensen beschikken over een smartphone. Hiermee zijn ze 24/7 online en waar ze ook zijn, ze kunnen bij alle beschikbare informatie. Alleen hierdoor is al een ontwikkeling ontstaan dat het aandeel mobiele traffic toeneemt. Dit is een ontwikkeling die niet alleen in Nederland plaatsvindt, maar over de gehele wereld. Inmiddels zijn er op de wereld meer dan twee miljard mensen die een smartphone hebben en dit aantal blijft onverminderd stijgen.
Figuur 1 – Bron: Statista
Desktop gebruik daalt – Tablet gebruik blijft stabiel
Steeds meer mensen bekijken websites via hun smartphone en dat heeft er inmiddels toe geleid dat Google een Mobile first approach heeft. Hier start de Mobiele revolutie. Daar waar steeds meer mensen op hun mobiele telefoon op het internet gaan, ontstaat ook een daling van het aantal bezoeken vanaf een desktop device. De bekende website StatCounter heeft eind 2016 een kantelpunt aangetoond waarbij wereldwijd de mobiele telefoon meer gebruikt werd dan desktop. Het gebruik van een tablet blijkt hierin stabiel en hetzelfde te blijven.
Een kanttekening die ik hier wel bij wil plaatsen, is dat Nederland hierin een iets ander beeld laat zien dan de rest van de wereld. Desktop is in Nederland nog steeds het belangrijkste device voor online bezoeken, maar het verschil tussen mobiel en desktop worden steeds kleiner. De enorme groei van het mobiele verkeer is met name toe te bedelen aan de mobiele revolutie in Azië.
Figuur 2 – Bron: Statcounter.
Figuur 3 – Bron: Statcounter.
De Nederlandse mobiele / desktop revolutie
Wereldwijd mag mobiel verkeer dan wel groter zijn dan Desktop, in Nederland is dit dus niet het geval. Hoe komt dit eigenlijk? Het grootste stuikelblok is de mobiele toegankelijkheid van het merendeel van de Nederlandse websites. Veel websites zijn namelijk ontwikkeld op en voor desktop en vervolgens is deze website responsive gemaakt. Vaak vinden de daadwerkelijke conversies van webshops ook nog plaats via de desktop.
Ook dit komt doordat de webshop niet volledig gemaakt is om via mobiel te converteren. Gelukkig zien de grotere bedrijven in Nederland zoals een Wehkamp, Bol.com en Coolblue dat mobiel belangrijker wordt. Zij maken dat het conversietraject op mobiele telefoon gemakkelijker, waardoor de desktop steeds minder vaak nodig is. Wil je als (kleine MKB) ondernemer mee profiteren van de mobiele revolutie? Dan is het hebben van een mobiele website die geoptimaliseerd is voor conversies via de mobiel onmisbaar geworden.
Hoe jij mobiel first kan adopteren
Één van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van de mobiele revolutie is dat Google (maar ook de andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo), in de indexering rekening gaat houden met de laadtijd van jouw website op een mobiele device. Heb jij je eigen website al getest? Nee? Doe dit dan via de Google testsite via deze testsite, test google o.a. de snelheid van je website op een 3G netwerk.
Google heeft een grotere aankondiging uitgezet waarbij een aantal belangrijke punten naar voren kwamen:
- Mobiele versie van je website weegt mee in de ranking van jouw website
- Desktop en mobiel gebruik worden op één en dezelfde manier geïndexeerd.
- Een goede responsive website volstaat voorlopig
- Content en markup moeten op mobiel vergelijkbaar zijn met Desktop versies.
De verwachtte uitrol van dit extreem veranderende algoritme van Google is 2018. Dit heeft onder meer te maken met de complexiteit van deze grote verandering. Tóch zijn er al verbeterpunten die jij na het lezen van deze blog kunt ondernemen:
Stap 1 – Test je website op mobiele vriendelijkheid
Voer een test uit op de Google testsite en pak de verbeterpunten aan ter harte. Let hierbij wel op dat je meerdere onderdelen van je website test en niet alleen de homepage. Schakel voor de optimalisatie een ervaren technische expert in die je kan helpen met het optimaliseren van je website. Hij zal de verbeterpunten snappen én kunnen aanpakken.
Stap 2 – Kortere teksten en meer witruimte
Mobiele telefoons lenen zich niet voor extreem grote lappen tekst, je moet dus creatiever worden met woorden en sneller tot de kern komen. Daarnaast is er een eind gekomen aan de lange alinea’s en ontstaat er meer behoefte aan witruimte.
Stap 3 – Lokale optimalisatie
Vaak gebruiken mensen hun mobiel om snel online iets te vinden bij hun in de buurt. Daarom is én blijft het belangrijk dat je de plaats en zoekterm waarop je gevonden wilt worden verwerkt in de titles, headers en url.
Wat kan ik doen om mee te gaan in deze mobiele revolutie?
Er zijn online honderden zo niet duizenden tools te vinden die je direct inzicht geven in de mobiele toegankelijkheid van je website. Een aantal websites die ik je zeker kan aanraden zijn de volgende:
- Google Pagespeed
- Mobile Friendly test – Google
- Search console – Google
- Google Structured data test
- Mobile Moxie device emulator
Dit is ideaal om te zien hoe je website om meerdere telefoons wordt weergegeven!
Heb je hulp nodig met de optimalisatie en online vindbaarheid van jouw website of webshop? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag verder met jouw online marketing vraagstuk.