De 5 c’s waaraan e-mail marketing moet voldoen

Zoals ik eerder heb verteld in mijn blogs is e-mail marketing bij uitstek geschikt voor het binden van je klanten en van deze klanten ambassadeurs te maken. Maar hoe kan je zorgen dat je e-mail opvalt tussen alle e-commerce e-mail campagnes. Hoe zorg je dat de klanten je mail openen, lezen en ook echt wat met de inhoud gaan doen? 5 c'sZorg ervoor dat alle e-mail campagnes voldoen aan de 5 c’s. Welke 5 c’s dit zijn, leg ik je uit in deze blog.

DE 5 C’S VAN E-MAIL MARKETING

Laten we beginnen dat de 5c’s ook ingezet kunnen worden voor optimale invulling van de social media kanalen. Alvorens je begint met het opstellen van je e-mail marketing campagnes, moet je helder voor de geest hebben wat de doelen van je campagne zijn. Vervolgens ga je de meest optimale invulling vinden voor de inhoud waarbij je de 5c’s als leidraad neemt.

1 –  CREATIVITEIT

Het belangrijkste waarin je e-mail marketing campagne onderscheidend kan zijn, is creativiteit. Het laatste waar een consument op zit te wachten is content die niet verrassend is. Dit kan natuurlijk ten opzichte van de concurrentie zijn, maar net zo goed ten opzichte van eerder gestuurde e-mail. De allergrootste uitdaging is dat je continue creatief moet blijven. Daarbij is het belangrijk dat je continue nieuwe dingen probeert.

Als je eenmaal een succesformule gevonden hebt, is het belangrijk dat je alweer verder denkt aan wat je weer anders kunt doen. Hoe creatief je campagne ook is, na 3 keer bekijken is het al niet meer verrassend voor de consument. Durf grenzen op te zoeken en durf te veranderen. Natuurlijk is het soms eng om iets nieuws uit te proberen, want slaat het wel aan? Vindt de consument het wel aantrekkelijk om te lezen?

Toch moet je blijven proberen te veranderen in de creatieve insteek, want stilstand is achteruitgang. Creativiteit is niet alleen de opmaak, kleurgebruik en fotogebruik binnen de campagne, maar  ook bijvoorbeeld creatieve inzet van de klantenservice of video’s kunnen het verschil maken.

2 – CONSEQUENT

Wees consequent als het gaat om de inzet van de e-mail marketing. Niet alleen in taalgebruik, maar ook in bijvoorbeeld de dag van verzending. Zorg ervoor dat je klanten weten wat ze kunnen verwachten. Wil jij bijvoorbeeld elke week of welke maand een mail uitsturen? Bepaal dit vooraf.

Je kunt natuurlijk ook kiezen om de consument de keuze te geven. Bied bijvoorbeeld een aantal verschillende ‘abonnementen’ aan. Willen ze graag elke dag een kort mail, elke week een middellange mail of elke maand een korte samenvatting van alle belangrijke aankomende activiteiten. Juist door de consument aan het roer te zetten, zorg je ervoor dat de consumenten eerder geneigd zijn om de mails te openen en te lezen. Maar juist het voorspelbare en consequente patroon zorgt er wel voor dat jouw bedrijf, product of dienst onder de aandacht van je klanten blijft.

3 – CONSUMENTEN TEVREDENHEID

Het is natuurlijk belangrijk om je consumenten tevreden te houden. Als ze niet tevreden zijn over de campagnes, zullen ze eerder geneigd zijn om zich uit te schrijven voor de e-mail nieuwsbrief. Zorg dat je weet wie je klanten zijn en zorg dat je de inhoud van je campagnes afstemt op de behoeftes. Niets is vervelender dan bijvoorbeeld een e-mail met aanbieding voor zwangere dames als je een alleenstaande man bent…  zorg ervoor dat je consument tevreden blijft en dat de inhoud van de campagne relevant is.

4 – CONVERSIE ACTIVATIE

Of je nu aan branding wilt doen of aan verkoop via het internet doet, aan het uitsturen van je e-mail hangt altijd een conversie activatie. De meest bekende manier van conversies is het bewerkstelligen van een online aankoop, maar wist je dat een conversie bijvoorbeeld ook een download kan zijn van een whitepaper of het bekijken van een filmpje?

De conversie activatie ondersteunt altijd de doelen van je bedrijf, product of dienst. Bepaal van te voren het gewenste aantal conversies, zodat je kunt evalueren of de doelen behaald zijn of niet. In de meest ideale situatie maak je gebruik van A/A/B testen in de e-mail campagnes. Dan kan je meteen conclusies trekken welke e-mail meer conversies genereert. Op basis van de beste e-mail kan je de volgende e-mail weer proberen te optimaliseren.

5 – CURIOSITY FULFILLING

Consumenten zijn van nature nieuwsgierig. Met de opkomst van het internet is veel informatie in handbereik gekomen. Toch is het wel zo dat de consumenten soms niet weten dat ze een bepaalde interesse hebben. Je moet proberen in de e-mail marketing aanspraak te maken op de natuurlijke nieuwsgierigheid van de mens. Hierbij kan je gebruik maken van de interesses van de consumenten (indien je deze inzichtelijk hebt), borduur voort op deze interesses en zoek naar relevante ‘problemen’ binnen de interessegebieden.

Ga niet de mist in door alleen productinformatie te communiceren in de email, maar zorg voor een korte en herkenbare omschrijving van het probleem en biedt een vernieuwde oplossing voor het probleem (en toevallig is dat jouw product of dienst). Probeer in de tekst niet plat productinformatie te geven, maar probeer de nieuwsgierigheid op te wekken door het probleem te omschrijven en vragen te stellen.

Geef méér informatie over het ‘probleem’ én de oplossing pas op de website. Als de consument uit de nieuwsgierigheid doorklikt naar meer informatie heb je de consument meteen op de pagina waar je hem of haar graag wilt laten uitkomen. Vergeet vervolgens niet om deze pagina duidelijke te voorzien van duidelijke triggers die conversies kunnen bewerkstelligen.

KIES WAT JE WILT COMMUNICEREN

Tot slot is het belangrijk dat je, naast de juiste invulling van je e-mail aan de hand van de 5 c’s, kiest wat je wilt communiceren. Veel bedrijven, producten en diensten gaan de fout in door te veel te communiceren. Deze overload zorgt dat de e-mail niet gelezen, of snel weg geklikt wordt. Zorg dat het onderwerp van de e-mail duidelijk is voor de consument en het belangrijkste is geef ook echt informatie en een oplossing voor het betreffende onderwerp want iemand die een mail opent met het onderwerp: “Nieuwe mode voor de herfst” verwacht ook informatie in de nieuwsbrief over de nieuwe mode voor de herfst.

Succes met het inzetten van je e-mail campagnes en onthoud: Maak keuzes, hou het relevant, biedt oplossingen en bepaal je doelen, want alleen zo kan je het de volgende keer beter doen! Liever hulp inschakelen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op voor jouw persoonlijke ondersteuning of training.