Google verandert regelmatig haar algoritme om haar gebruikers betere resultaten te kunnen bieden. Daarom is het ook belangrijk om alle nieuws over deze de Google update te volgen. Recentelijk is er een uitbreiding geweest van de lengte van de meta-description. Maar moet je hier ook wat mee doen? En zo ja wat dan? Daarover praat ik je bij in deze blog
Google Update – Google breidt de lengte van de meta-description uit
Begin december 2017 heeft Google een belangrijke wijziging doorgevoerd in het algoritme. Deze wijziging heeft betrekking op de meta-description van websites. Maar voordat ik uitleg wat de wijziging is, leg ik je graag uit wat een meta-description is. Een meta-description is de beschrijving die onder de link staat op de SERP (Search Engine Result Page). In het onderstaande plaatje gaat het om de tekst “RUMR Marketing ondersteunt u…”. Deze meta-description wordt ook wel snippits genoemd.
Tot voor kort mocht deze snippit maximaal 160 tekens lang zijn. Recentelijk maakte Google echter bekend dat deze snippit is gegroeid van 160 karakters naar 320 karakters.
Een Google woordvoerder vertelt aan Search Engine Land: ” Wij hebben recentelijk een verandering doorgevoerd die het mogelijk maakt meer beschrijvende en bruikbare snippits te maken. Hierdoor begrijpen de gebruikers beter waarom en hoe relevant de pagina’s zijn voor hun zoekopdracht. Deze verandering heeft erin geresulteerd dat de snippits een klein beetje langer worden.”
Hoe maakt Google Snippits?
Voordat je nu direct alle meta-descriptions van je pagina’s gaat herschrijven en langer gaat maken, is het belangrijk om te weten hoe Google de Snippits maakt. Er is namelijk een misverstand dat Google altijd de meta-descriptions gebruikt voor de weergave in de snippits. Dit is echter niet altijd het geval. In sommige gevallen haalt Google de Snippit van jouw pagina zelf met relevante informatie over de zoekopdracht van de gebruiker.
Reactie van Google op langere snippit
In een reactie van Google op 14 december hebben ze een officiële statement gegeven over de Snippit Change:
“Het feit dat onze meta-descriptions langer zijn geworden, verandert niets aan de grondbeginselen van het schrijven van een description. Ze moeten gebruikers over het algemeen informeren en interesseren. Het is een korte, relevante samenvatting van de betreffende pagina. Wij geven nu iets langere fragmenten weer. Dat betekent dat we mogelijk meer van jouw meta-description kunnen weergeven.
We hebben echter nooit een limiet vastgesteld voor de beschrijving van de meta-description. Dus, er is geen noodzaak voor uitgevers om hun meta descriptions plotseling uit te breiden. Mits je natuurlijk vindt dat deze toereikend is. De google descriptions worden namelijk dynamisch gegenereerd. Soms gebruiken wij wat er in een meta-description staat. Vaker worden snippits gegenereerd door inhoud van de pagina zelf weer te geven. Al dan niet gecombineerd met delen van de metabeschrijvingstag.”
Wat betekent deze wijziging voor jou?
Wanneer je weet dat google dus niet altijd de meta-description gebruikt, maar ook de content van je pagina, hoef je dus niet alle snippits aan te passen. Je kunt gerust de beschrijvingen laten zoals ze zijn. Tenzij je niet tevreden hierover bent. Een goede meta-description is een korte en krachtige samenvatting van jouw pagina. Uiteindelijk zal de gebruiker wel (of niet) klikken op jouw link voor meer informatie. Hoe beter jouw samenvatting, hoe kwalitatiever jouw verkeer wordt.
Hoe zorg ik voor goede SEO resultaten
Google voert regelmatig wijzigingen door in de algoritmes. Hierdoor is het belangrijk om de resultaten van je website continue te volgen en te verbeteren. Ik schreef hier al eerder over in mijn blog over de marathon die zoekmachineoptimalisatie heet. Wil je meer weten over hoe SEO werkt en hoe jij jouw ranking kunt verbeteren neem dan contact met mij op en ik help je graag verder.