Focus je niet alleen op CTR, Focus op relevantie

KPI’s (Key Performance Indicators), CTR (Click Through Rate) allemaal mooie afkortingen van tools waarmee je de (online) marketing inspanningen kunt meten. Met de opkomst van Online Marketing is het belangrijker geworden om te meten of je campagne- /bedrijfsdoelstellingen wel gehaald worden. In deze blog leg ik je uit waarom je altijd moet blijven focussen op relevantie. Wil je meer succes uit je online marketing inspanningen halen? Lees dan snel verder. Is het je allemaal veel te theoretisch en heb je liever hulp bij jouw online marketing en Google Analytics analyses? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op, ik help je graag op weg.

CTR

Wat is CTR en hoe relevant is dit om te meten?

CTR is de afkorting van Click Through Rate. Hiermee wordt aangeduid hoeveel % van de totaal aantal vertoningen een klik ontvangt. Stel je voor dat je advertentie of content 100 keer getoond wordt en onder deze 100 vertoningen wordt er 10 keer daadwerkelijk op jouw link geklikt. In dat geval heb je een CTR van 10%. Op zich een score waar je heel tevreden mee mag zijn. Toch is het meten van alleen de CTR niet voldoende om succes aan te tonen. Het gaat tenslotte om een percentage die je meet. Heb jij namelijk liever 1% van 1.000 vertoningen of 10% van 100 vertoningen. De relevantie van de CTR-percentage hangt samen met een aantal factoren. Denk hierbij aan de doelstellingen, maar ook de vervolgacties.

Waarom een lage CTR toch succesvol kan zijn

Laten wij even terug gaan naar het voorbeeld. Wanneer je alleen naar de Click Through Rate gaat kijken zou je zeggen dat de content met een CTR van 10% succesvoller is dan de content met 1%. Toch heb je in beide gevallen evenveel kliks naar je content ontvangen. Echter is de distributie van de twee versies verschillend. Zo is jouw content in het eerste geval door 1.000 mensen gezien en in het tweede geval door slechts 100 mensen. Wanneer je gaat meten op absolute gegevens kan je stellen dat de eerste campagne succesvoller is.

Content Marketing – For the long run

Zeker wanneer je een bepaald beeld wilt bewerkstelligen bij je klanten, is het belangrijk dat een grote groep mensen weet wat jij te bieden heeft. Al lezen ze de eerste 100 keer jouw artikel niet. Ze zien je naam voorbij komen en zien een titel van je bericht. Hierdoor zullen ze automatisch een beeld vormen van wie jij bent en wat jij te bieden hebt. Hebben ze wel behoefte aan ondersteuning van jouw vakkennis? Dan zullen ze zich sneller herinneren dat jij veel kennis hebt. Daarom kan je Content Marketing ook zien als een activiteit waar je een lange adem voor nodig hebt. Met content marketing scoor je niet op korte termijn, maar werk je stelselmatig aan de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Content Marketing is hét online uithangbordje die laat zien wie jij bent.

Wanneer je het succes van content marketing gaat doormeten, kijk je dus niet naar de CTR van je campagne, maar ga je evalueren op basis van vertoningen. Hoe vaker jouw naam voorbij komt bij jouw doelgroep, hoe beter het is. Vergeet daarom de CTR als middel om het succes van je content marketing door te meten.

Wat een Click Through Rate aantoont!

Je klikratio kan aantonen of je op de goede weg bent. Zeker wanneer je actief A/B testen inzet. Welke titel scoort beter A of B? Binnen de Google Ads campagnes die ik beheer maak ik zelf ook actief gebruik van A/B testen. Simpele kleine aanpassingen in advertenties kunnen zorgen voor een hoger bereik en hogere klikratio. Deze gegevens zijn weer waardevol om in een opwaartse spiraal te komen binnen het succes van je campagnes. Ook kan met je klikratio bepalen of je de juiste doelgroep aanspreek, wat het succes is van je social posts, maar meer ook niet.

Alles draait om relevantie en doelstellingen

Of je nu je content marketing of je Google Ads campagne doormeet. CTR is een meetinstrument die op zich staand niet veel te vertellen heeft. Er kunnen duizenden mensen doorklikken naar jouw website. Als zij daar direct weer weg klikken of geen conversies doen, is de CTR alsnog verloren. Daarom het het altijd belangrijk om te evalueren vanuit relevantie en doelstellingen en niet vanuit succesvolle percentages. Is je CTR percentage hoog en komt er veel traffic naar jouw website? Maar zie je dat in dezelfde periode de gemiddelde sessieduur extreem laag is? Dan is het tijd om je website eens onder de loop te nemen. Is de website misschien te traag? Krijgen je bezoekers iets te zien wat ze niet verwachten? Tijd om je website te optimaliseren. In dit voorbeeld combineer je de klikratio met gegevens vanuit je website zelf. De combinatie van het klikratio in combinatie met andere meetinstrumenten kunnen je een goed inzicht geven van je succes of verbeterkansen.

Waar vind ik de CTR en hoe meet ik alles?

Wanneer je niet helemaal thuis bent in Online Marketing en Google Analytics kan deze blog misschien wat overweldigend zijn. Heb je hulp nodig met het meten van én optimaliseren van jouw online inspanningen? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op en ontdek wat ik voor jou kan betekenen.