Update: Op 11 februari is Google Analytics ook in Frankrijk verboden omdat niet voldoet aan de AVG wetgeving. Het verbod op één van de meest populaire Analytics pakketten ter wereld is Google ook niet onopgemerkt gebleven. Daarom kwamen zij op 4 februari met een statement. Zij geven aan dat ze extra bedieningselementen gaan aanbieden waarmee je als Europese gebruiker de Analytics AVG compliant maken. Welke extra elementen dit zijn vertellen ze ergens eind Q1 2022. To be continued.
Vorige week heb ik al mijn klanten pro-actief geïnformeerd over een mogelijk cruciaal besluit van Autoriteit Persoonsgegevens. Het AP onderzoekt momenteel of Google Analytics voldoet aan de AVG of dat Google Analytics verboden wordt. Je snapt dat ik als online marketeer vol spanning het besluit afwacht, maar ondertussen niet stil ga zitten. Daarom vertel ik ook jou graag in deze blog mijn bevindingen en de uitkomsten van mijn onderzoek. Ook zit ik niet stil en ben alternatieven aan het onderzoeken en aan het uitproberen. Zo kan ik voor al mijn klanten bij een verbod beter helpen met de overstap naar een ander Analytics pakket.
Wordt Google Analytics verboden?
Er is momenteel onzekerheid of Google Analytics in de toekomst nog gebruikt mag worden voor dataverzameling. Dit heeft te maken met het feit dat de maskering van de laatste octet van de IP gegevens als onvoldoende privacy wordt beschouwd. Helaas weet ik uit ervaring dat er voldoende bedrijven zijn die überhaupt nog niet met geanonimiseerde IP adressen werkt, maar als je klant bij mij bent dan heb ik dit als eerste gecontroleerd en waar nodig toegepast zodat je voor de nu geldende normen volstaat voor de AVG / GDPR wetgeving. Waarom wordt Google Analytics misschien verboden?
Het verdienmodel van Google (Analytics)
Na een uitspraak in Oostenrijk is er ook in Nederland door Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een onderzoek gestart naar de privacy binnen het gebruik van Google Analytics. Het grootste heikele punt zit in het gebruik van de gegevens voor advertentiedoeleinden elders op het web. Google Analytics is tenslotte onderdeel van het commerciële Google die een ‘gratis’ dienst aanbiedt. Maar niets is gratis in de wereld. Het verdienmodel voor Google zit niet in het product Google Analytics, maar in advertenties. En hoe meer data hoe beter ze hun advertenties kunnen verkopen. Daarbij komt dat de data van Analytics niet is opgeslagen in Europa, maar in de Verenigde Staten. Met het ongeldig verklaren van het EU-VS privacy Shield mogen wij, als Europese bedrijven, vanaf 20 juli 2020 geen persoonsgegevens meer doorgeven aan de Verenigde Staten.
Wanneer weten we meer?
De verwachting is dat het onderzoek van Autoriteit Persoonsgegevens is afgerond begin 2022 dus vrij snel al. Dan weten we meer over de dataverzameling en kunnen we actie ondernemen. Maar wil je alvast alternatieven klaar hebben staan zodat je niet té last minute moet schakelen? Dan ben je bij RUMR marketing aan het juiste adres.
Inzicht in online resultaten
Je snapt dat dit voor mij als online marketing specialist een reden is om mij in te lezen in wat mogelijke gevolgen zijn. Ook ben ik op zoek gegaan naar AVG proof alternatieven waar we nog wel de data uit Google Analytics kunnen meenemen. Zo is de overstap zo naadloos mogelijk. Als je namelijk een website of webshop hebt, wil je graag weten wat er gebeurt online. Zeker als je gebruik maakt van online advertenties en wilt weten of jouw geïnvesteerde marketingbudget resulteert in meer klanten of omzet.
Zodra het AP een uitspraak en Google Analytics gaat verbieden, sta ik klaar om u als klant te ondersteunen. In het geval dat ze besluiten dat Google Analytics gebruikt mag worden hoeven we natuurlijk niets te ondernemen. Echter is er ook een mogelijkheid dat ze het gebruik van Google Analytics verbieden… en dan?
Alternatief advies voor Google Analytics is Matomo
Mijn onderzoek heeft uitgewezen dat er één grotere partij op de markt is die volledig focus heeft op privacy vriendelijkheid, maar wel groot is in gebruiksgemak. Ik ben uitgekomen op de partij Matomo – https://matomo.org/.
Bij deze tooling kan je kiezen voor een hosting op eigen server, of op een Europese server en Cloudoplossing van Matomo. In beide gevallen heb jij als bedrijfseigenaar 100% eigenschap over de data met respect voor de privacy van de gebruikers van jouw website.
Geschiedenis meenemen uit Google Analytics
De analytische dienst Matomo heeft als voordeel dat er een import uit Google Analytics gehaald kan worden. Hierdoor hoeft je geen gegevens te missen over het verleden van de website. Let wel dat het importeren langere tijd duurt. Dus je moet even geduld hebben.
Verdiepen en in de startblokken voor de uitspraak
De komende weken ga ik mij inhoudelijk verder verdiepen in deze alternatieve tooling. Voor jouw beeldvorming heb ik deze Analytics reeds succesvol geïmplementeerd in mijn eigen website. Ook ben ik succesvol historische data aan het improteren. Deze import duurt wel lang omdat het om veel gegevens gaat. Bij mij is hij al bijna een week bezig en is nog niet klaar. Ook heb ik al meerdere errors gehad bij de import. Maar wat ik nu leer kan ik gebruiken om de data van klanten beter en sneller te importeren.
Visuele dataweergave in Google Data Studio?
Het dashboard ziet er duidelijk uit en er zijn ook (betaalde) connectors beschikbaar voor visuele dataweergave in Google Data Studio. Let op: Google in dit geval wel de verwerker van de data waardoor er in de privacy policy van de betreffende website wel opgenomen moet worden dat de Google Data Studio gebruikt wordt voor rapportages. De data kan echter door Google niet gebruikt worden voor segmentatie of advertenties. Wel verstandig om ook voor de Data Studio in de gaten te houden of dit blijft voldoen aan de AVG wetgeving.
Rapportage mogelijkheden vanuit Matomo
Indien je na een negatieve uitspraak van de AP ook het gebruik van Google Data Studio wilt vermijden zal de actie zijn om de rapportages in Data Studio te verwijderen. In dit geval kan een aparte webrapportage uit Matomo een alternatief zijn. Helaas kunt u in deze rapportage niet de koppeling maken tussen verschillende systemen. Echter kan dit een Privacy bewuste keuze zijn voor uw onderneming.
Wat is de vervolgstap voor mij als bedrijf?
Met de informatie uit deze blog weet je dat er mogelijk een vervolgstap nodig is als Google Analytics verboden wordt. Indien dit dadelijk het geval is mag je uiteraard contact met mij opnemen. Ik ondersteun jou graag in de overgang naar Matomo Analytics. De tool van Matomo is een betaalde tool die ik uiteraard voor uw bedrijf kan implementeren. De kosten van de tool voor jouw website zal ik met je bespreken. Maar ook de geschatte tijd voor de implementatie, import en handelingen die gepaard gaan met het activeren van de Matomo Analytics. Mijn tip: sla deze blog op in jouw browser. Bij updates vanuit Autoriteit Persoonsgegevens zal ik deze blog updaten en zo ben jij altijd op de hoogte van het vervolg.