Wat is de betekenis van woorden in Google Analytics

Google Analytics is een hele mooie tool met waardevolle data en informatie. Toch zijn er veel afkortingen en bijzondere woorden in Google Analytics die je wellicht aan het nadenken zetten. Het is natuurlijk belangrijk om te weten welke afkorting waar voor staat. Maar het is ook belangrijk om te weten wat welke woorden betekenen. Omdat dit een vraag is die ik regelmatig van mijn klanten krijg heb ik besloten hier een blog aan te wijden. Zie het als een soort woordenboek voor moeilijke Google Analytics woorden. Mis jij nog een woord? Mail mij gerust en ik zal deze blog aanvullen met jouw woord!

Google-Analytics

Om het voor jou gemakkelijk te maken door deze blog te scrollen onderstaand een lijst met alle woorden die reeds in mijn blog staan:

  1. Attributie
  2. Nieuwe Bezoekers en Terugkerende Bezoekers
  3. Bouncepercentage
  4. Bron/Medium
  5. Campagnes
  6. Conversies
  7. Dimensies en Statistieken
  8. Gebeurtenissen
  9. Gebruikers
  10. Organic Search
  11. Paid Search / CPC
  12. Refferal
  13. Segment
  14. Sessies

Dimensies en statistieken

Voordat ik op de gedetailleerde woorden in ga is het goed om te weten dat Google Analytics werkt met Dimensies en met Statistieken. Hieronder daarom eerst een uitleg wat een dimensie is en wat een statistiek is.

Statistiek is een woord dat je vaker voorbij hoort komen in het dagelijkse leven. Met name Centraal Bureau voor Statistiek is natuurlijk bekend. Een statistiek is dan ook een weergave in getallen en metingen. Dus het is een kwantitatieve meting van gegevens. Met de statistieken kan je sommen maken en verhoudingen berekenen.

Een dimensie omvat kwalitatieve data. Denk hierbij aan beschrijvende kenmerken zoals man/vrouw, maar ook type browser of type apparaat.

De combinatie van een dimensie met een statistiek kan je waardevolle inzichten geven in je Google Analytics. Met de dimensies kan je de statistieken ordenen, segmenteren en analyseren.

Gebruikers

Gebruikers staat voor het daadwerkelijke aantal mensen dat op jouw website is geweest. Één gebruiker kan meerdere sessies hebben.

Sessies

In Google Analytics zie je bijna altijd dat het aantal sessies hoger is dan het aantal gebruikers. Een Sessie wordt vastgelegd in een aantal gevallen.

  • Wanneer iemand langer dan 30 minuten inactief is op je site (dus bijvoorbeeld meerdere tabbladen heeft openstaan en op een andere site zit)
  • Wanneer iemand een browser sluit
  • Wanneer iemand naar een andere website gaat en jouw site verlaat

Het is dus logisch dat je meerdere sessies hebt t.o.v. de gebruikers.

Paginaweergaven

Eigenlijk zegt het woord het al, maar een pagina weergave is een statistiek die weergeeft hoe vaak een pagina getoond / weergegeven is.

Bouncepercentage

Weet je nog dat je als kind graag op de trampoline stond? Onthoudt dit wanneer je het woord bouncepercentage ziet. Want een bouncepercentage is het percentage mensen dat op de website/pagina is gekomen en en direct weer vanaf gesprongen is zonder een extra actie te doen of pagina te bekijken. Is een hoog bouncepercentage per definitie slecht? Nee… Op je bedankt pagina mag je bouncepercentage 100% zijn. Maar wanneer je bouncepercentage heel hoog is tijdens het bestelproces dan kan je daar dus nog veel optimaliseren.

Bron/Medium

Deze belangrijke woorden zijn vooral belangrijk om te gebruiken wanneer je wilt weten hoe men op de site komt. Niet voor niets staat deze onder de kop Acquisitie en vervolgens alle verkeer. Bron is letterlijk de herkomst van verkeer (bijvoorbeeld Google of Facebook) of juist een website die naar jouw site linkt.

Medium geeft een categorie van de bron weer. Want Google kan zowel Organic verkeer als CPC verkeer met zich meebrengen. Organic is gratis (SEO) en CPC (Cost Per Click) is betaald.

Je kunt ook nog zelf invloed uit oefenen op deze Bron en Medium wanneer je gebruik maakt van UTM codes.

Nieuwe bezoekers en terugkerende bezoekers

Wellicht vraag je jezelf af wat het verschil is tussen nieuwe bezoekers en terugkerende bezoekers en hoe Google Analytics dit verschil maakt. Wanneer je net bent begonnen met het verzamelen van de data in Google Analytics, zal je zien dat je 100% nieuwe bezoekers heeft. Google heeft namelijk nog geen idee wie een terugkerende bezoeker is binnen je website. Naar mate de tijd vordert zal je zien dat je meer terugkerende bezoekers krijgt (als het goed is). Je kan echter niet met 100% zekerheid zeggen dat een nieuwe bezoeker niet eerder op je site is geweest. Om dit te kunnen meten moet men een Cookie van jouw website geaccepteerd hebben. Wanneer men alle cookies wist vanuit de browser wordt iemand daarom gewoon weer een nieuwe bezoeker. Toch gebeurt dit niet vaak en daarom is het een goede indicatie hoeveel ‘trouwe’ websitebezoekers je hebt.

Segment

Helemaal bovenaan je Google Analytics pagina kan je segmenten indelen en kiezen. Een segment is een onderverdeling van sessies of gebruikers die iets overeenkomstig hebben. Denk bijvoorbeeld aan gebruikers via mobiel, gebruikers via desktop en gebruikers via tablet. Maar ook gebruikers via Facebook versus gebruikers via Instagram etc. Door deze segmentatie kan je gemakkelijk gegevens vergelijken en analyseren. Er zijn zeer veel vooraf ingestelde segementen aanwezig, maar je kan ook je eigen segmenten maken die voor jouw analyse en jouw bedrijf /website belangrijk zijn.

Segment-Google-Analytics

Organic Search

Organic Search of organisch zoekverkeer is al het verkeer dat via de SEO resultaten naar je website of pagina is gegaan. Hier heb je dus niets voor betaald.

Refferal

Refferal is de term die gebruikt wordt voor pagina’s en websites die een verwijzing hebben naar je website. Wanneer je aan bijvoorbeeld Linkbuilding doet is het heel waardevol om te kijken hoeveel bewerkstelligde links ook voor traffic naar je site zorgen. Hiermee kan je de kwaliteit van de link heel accuraat meten.

Paid Search / CPC

Paid Search of CPC zijn aanduidingen voor verkeer dat naar jouw website is gekomen via een betaalde campagne. Wanneer het gaat om Paid Search dan praten we over Google Ads en Shopping Campagnes. Wanneer je CPC ziet staat kan het ook een betaalde campagne zijn op een andere site. CPC staat voor Kosten per Klik. Dit is vaak de manier van betalen die gehanteerd wordt wanneer je online adverteert.

Conversies

Een conversies is het voltooien van een vooraf bepaald doel. Bij een webshop is dit vaak een transactie, maar je kan meerdere doelstellingen hebben aangemaakt binnen de Google Analytics. Denk hierbij aan nieuwsbrief inschrijven, aantal bekeken pagina’s etc. Deze doelen kan je eenvoudig instellen binnen je beheerderspagina van Google Analytics. Vervolgens zie je onder conversies je doelen terug

Campagnes

Door goed en slim gebruik te maken van UTM codes kan je campagnes gaan bijhouden. Heel handig wanneer je bijvoorbeeld voor het verwerven van klanten gebruik maakt van bijvoorbeeld Social Media, Refferals en van Betaald verkeer. Middels deze campagne data kan je de totale resultaten van al je inspanningen meten.

Gebeurtenissen

Wanneer je wilt doormeten wat er met bijv. bepaalde knoppen op je pagina gebeurd kan je gebruik maken van Event Tracking. Hiermee geef je een gebeurtenis mee aan een bepaalde knop. Deze gebeurtenissen kan je vervolgens weer terug zien onder de kop gebeurtenissen. Dus hoe vaak is er geklikt op een knop of hoe vaak is een video bekeken/gestart. Waardevolle data maar denk er van te voren goed over na wat je wilt meten en waarom.

Attributie

Wanneer je het woord attributie in het woordenboek opzoekt zie je staan dat dit het toeschrijven van de oorzaken van gedrag is aan interne of aan externe factoren… Een flinke mond vol. Ik zal je proberen simpel uit te leggen wat attributie en attributiemodellen zijn. Alles heeft te maken met de klantreis die iemand aflegt voor hij over gaat tot de gewenste conversie op jouw website.

Als je puur naar de laatste stap kijkt voor men overgaat tot conversie vergeet je de eerdere stappen in de klantreis een waarde mee te geven. Wanneer je jouw resultaat dus alleen baseert op de last click (laatste klik), kan je bijvoorbeeld tot de conclusie komen dat bijvoorbeeld Facebook je te weinig oplevert. Als je echter het attributiemodel tijdverval toepast krijgen alle stappen voorafgaand aan de conversie ook een waarde toebedeeld. Zo krijg jij een eerlijk beeld van de stappen die uiteindelijk geleid hebben tot de conversie en stop jij niet met een kanaal die de eerste bezoekers juist hard nodig hebben om jouw website te leren kennen. Er zijn heel veel attributiemodellen te selecteren. Bekijk meer informatie over de attributiemodellen binnen Google Analytics.

Hulp nodig met je Google Analytics?

Ik hoop dat ik je met deze blog / woordenlijst heb verder geholpen. Kom jij nog termen tegen die je lastig vindt? Geef ze dan door via mijn contactpagina en dan zal ik ze toevoegen.

Vind jij dit allemaal mooie theorie, maar wil je graag hulp met je Google Analytics? Dan kom ik graag met je in contact. Aan de hand van een gesprek bekijk ik samen met jou waar je graag antwoord op wilt hebben om vervolgens automatische rapportages in te richten.

Hierdoor krijg je periodiek een pdf in je mail met deze gegevens. Deze pdf is overigens wel klikbaar dus je kunt ook gemakkelijk weer verder zoeken in Google Analytics.

Wat ik echter van veel klanten teruggekoppeld krijg, is dat ze het fijn vinden deze documenten te krijgen omdat ze zo direct in één oogopslag een antwoord op hun vragen krijgen.

Uiteraard is het vervolgens belangrijk om iets met deze data te doen en deze data te gebruiken voor het verbeteren van je website. Sommige klanten willen dit het liefste zelf doen en sommige klanten willen hierbij graag hulp. Afhankelijk van jouw behoeften kijk ik waar ik je kan ondersteunen met Google Analytics. Heel veel succes en plezier met je zoektocht in alle data van je website!