Wint een kleinbedrijf het van een groot retail bedrijf?

Wie de recente nieuwskoppen erbij pakt, kan constateren dat het ene na het andere grote reatil bedrijf in zwaar weer verkeert. Denk aan een V&D en DA. Twee grootmachten die niet snel uit het straatbeeld weg te denken zijn. Maar waarom gaat het zo slecht met (deze) grote bedrijven?

Kleinbedrijf versus groot retail bedrijfEenheidsworst in de steden aan grote retail bedrijven

Voor dat het shoppen via het internet heel groot werd, gingen consumenten graag winkelen in de stad en vergeleken ze al winkelend de prijzen. Vaak wint een groot retail bedrijf als bijv. V&D of Kruidvat het op de prijzen van de kleinere zelfstandigen, die toch niet het grote inkoopvoordeel hebben.

Langzaam maar zeker zag je dat de winkelstraten van de grote steden steeds meer op elkaar gingen lijken. Grote retail ketens als Primark en Kruidvat wonnen terrein en de kleinere zelfstandige die toch een iets hogere prijs moest vragen moest het spit delven. Jammer want de shopbeleving in Maastricht leek steeds meer op de shopbeleving in Groningen.

Winkelleegstand en internet

In de tijden van crisis kwam er steeds meer winkelleegstand. Kleine zelfstandigen die failliet gingen en niet meer konden vechten tegen het geweld van het groot bedrijf. Maar ook het grootbedrijf ondervindt ondertussen de crisis? Waar een V&D eerder een verademing was voor shoppend publiek omdat ze alles op één plek konden vinden, heeft ondertussen het internet de functie van de V&D shopbeleving overgenomen. Met een paar handige zoektrucs kan je binnen een paar muisklikken jouw gewenste product, zo goedkoop mogelijk kopen. Hiervoor heb je geen groot bedrijf meer nodig.

Winkelstraten die helemaal leeg zijn?

Maar houdt dit in dat het internet steeds meer de functie van de binnensteden gaat overnemen? Nee zeker nu de economie weer aantrekt zie je dat ook de winkelstraten steeds meer gevuld worden. Momenteel zijn er nog niet veel zelfstandigen die het aandurven weer een zaak te starten. Maar winkelend Nederland moet toch gestimuleerd worden om een winkelervaring op te zoeken. Geef de consument service, uitgebreid advies en een stralende glimlach.

Bij internetwinkels heb je te maken met webcare, maar daar maak geen kans op een vriendelijke glimlach of een persoonlijk advies. Hierin kan juist de kleine zelfstandige het onderscheid maken. Waar een grootbedrijf vaak bemand wordt door weekendhulpen, zie je dat bij de zelfstandigen vaak de eigenaar op de zaterdag zelf in de winkel te vinden is. Bied de consument kwaliteit en een ruim assortiment en winkelend Nederland zal de weg weer terug vinden naar de winkelstraten en de winkel.

Waarom gaat het slecht met DA?

De vraag waarom het slecht gaat met DA kan ik niet beantwoorden. Wel kan ik gissen naar de beweegreden van veel zelfstandigen om voor een andere franchise formule te kiezen. Als je besluit voor jezelf te kiezen doe je dat om op zeker niveau autonoom te zijn. Een naam als DA kan je hierin goed ondersteunen, maar wat ga je doen als er steeds meer opgelegd wordt van bovenaf? Wil je dan het inkoopvoordeel houden? Of wil je trouw blijven aan jezelf en je autonomie? Is dit laatste het geval, dan kies je waarschijnlijk voor een ander inkoop- en franchisebeleid.

Het blijft gissen, maar ik verwacht dat veel zelfstandige drogisten toch het liefst zelf aan het roer blijven staan van hun winkel. Zeker om die consumenten weer de winkelstraten en je winkel in te trekken. Want ook het drogisterijlandschap krijgt tegenwoordig steeds meer concurrentie van internet. Je kunt niet uniek zijn als je vanuit een hoofdkantoor 95% opgelegd krijgt, want wat werkt in Maastricht hoeft niet te werken in Groningen…

De kleine zelfstandige heeft de toekomst

Daar waar jarenlang de grote retail bedrijven meer en meer te zeggen kregen, komt de macht nu steeds meer in handen van de kleinere zelfstandige. Want zeg zou zelf, wil je een unieke shopbeleving? Of ga jij voor de eenheidsworst?

Hulp nodig met jouw online marketing?

Ben jij een zelfstandige ondernemer en merk je dat het lastiger wordt om tegen de grote jongens te vechten? Met de slimme inzet van online marketing kan je toch je bedrijf laten groeien. Meer weten? Neem gerust contact met mij op!