Ontdek hoe je succesvol content marketing inzet voor jouw bedrijf

Het lijkt wel een nieuwe hype… de ene na andere marketing blog heeft het over content marketing? Maar weet je ook wat content marketing is en hoe je content marketing inzet om de doelen van jouw bedrijf te ondersteunen? In deze blog van RUMR marketing leg ik kort uit wat content marketing is en geef ik je een aantal tips hoe je succesvol content marketing inzet voor jouw bedrijfsdoelstellingen.

content marketing inzet

Wat is content en content marketing?

Voordat je succesvol content marketing in kunt zetten voor je bedrijf, is het natuurlijk erg verstandig dat je eerst weet wat het is. Het woord content zegt het misschien al; “Content is de inhoud of het eindresultaat van een dienst of product, bijvoorbeeld van een webpagina, e-mail, database of tv-programma” Aldus Wikipedia. Op dezelfde pagina van Wikipedia wordt aangegeven dat het kan gaan om downloadbare inhoud, inhoud die te streamen is, inhoud van e-mails en databases en dus van een webpagina.

Zoals jullie wellicht weten is Marketing een verbastering van to Market eigenlijk dus het vermarkten van iets. Wanneer je deze twee begrippen dus samenvoegt kan je stellen dat content marketing het creëren, inzetten en verspreiden is van diverse content met als doel direct of indirect de bedrijfsdoelstellingen te behalen.

Content marketing de basis voor iedere marketingafdeling

Maar is dat niet eigenlijk al de basis van je marketingafdeling? Mijn antwoord is hierop ja. Je traditionele marketingafdeling is misschien al jaren bezig met de content marketing inzet. Maar met de opkomst van sociale media, is het verspreiden van deze content gemakkelijker geworden en hiermee is ook meteen de eerste valkuil ontstaan. Want sluit de verspreidde content nog wel aan op de doelstellingen en doelgroepen? Hoe start je met het opzetten van een conten marketing strategie en de succesvolle content marketing inzet?

Tip 1 – Ga terug naar de basis

De allerbelangrijkste stap voor de succesvolle content marketing inzet is dat je terug gaat naar je bestaansrecht en je basis. Waarom ben je gestart met het bedrijf of de product? Wat maakt jou bijzonder ten opzichte van jouw concurrenten? Wie is jouw doelgroep? Wat doet jouw doelgroep zoal? Alleen als je dit weet kan je inspelen op de behoeften van je doelgroep, zonder opdringerig over te komen. Als je je doelgroep goed in kaart hebt gebracht en hebt gesegmenteerd, kan je per doelgroep de juiste content verzamelen. Daarbij is het erg belangrijk dat je trouw blijft aan jouw eigen bestaansrecht. Want eigenlijk is succesvolle content marketing niets meer dan het afstemmen van jouw bestaansrecht en bedrijfsdoelen op de interesses van jouw doelgroep.

Tip 2 – Verzamel relevante content

Je weet dus nu wie je doelgroep is en wie jij bent. In de voorgaande tip heb ik al aangegeven dat je de juiste content gaat verzamelen. Dit kan je zelf doen door je in je doelgroep te verplaatsen, maar wees ook vooral niet bang om je doelgroep zelf te vragen wat zij graag willen zien. Vraag een selectie van jouw ambassadeurs wat zij leuk vinden om te zien en te lezen en je zult merken dat er meer succesvolle content verzameld wordt. Uiteraard kan je ook gebruik maken van Google Trends om erachter te komen over welke onderwerpen veel gezocht wordt.

Tip 3 – Creëer content om thema’s

Ga online zoeken naar relevante thema’s voor jouw product of dienst. Natuurlijk weten wij allemaal dat het binnenkort weer Pasen is, maar wist je ook dat er een national Bathtubday bestaat en dat er in het najaar een heuse herenkousendag is? Reden genoeg om alle mogelijke en relevante thema’s voor jouw bedrijf in kaart te brengen en hier succesvolle content om heen te creëren.

Tip 4 – Praat vanuit je doelgroep

Ga niet opscheppen in je content over wie jij bent en wat je doet, maar koppel emotie en herkenning aan je product. Vertel een verhaal door de doelgroep centraal te zetten. Zij moeten zich kunnen identificeren met jouw product of bedrijf. Het algehele AHA momentje moet opkomen bij jouw doelgroep. Of dit nu: “Aha, dat is handig” of “Aha dat heb ik net nodig” is. Als je doelgroep dit denkt heb je relevante en succesvolle content marketing gemaakt.

Tip 5 – Voer je content marketing overal in door

Wanneer je je content marketing inzet wilt optimaliseren dan voer je de content marketing strategie overal in door. Zowel offline als online media en marketing dient er hetzelfde uit te zien. Hierdoor creëer je herkenning wat het succes ten goede komt.

Tip 6 – Tot slot analyseer, evalueer en verbeter

Content marketing is een tool binnen marketing die continue geanalyseerd, geëvalueerd en verbeterd moet worden. Hoe goed jij ook denkt te weten wat je doelgroep wilt, het kan altijd beter. Daarom is de inzet van content marketing op online kanalen ook zo effectief. Je kunt direct meten wat het applausratio en het deelratio is van jouw bericht. Jij kan nóg zo’n goed gevoel hebben bij die ene post, misschien is hij tóch niet zo succesvol bij je doelgroep. Leer van jezelf, durf fouten te maken en optimaliseer het succes van je content marketing inzet.

Waar begin ik?

Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen over het opzetten van succesvolle content marketing? Weet je niet waar je moet beginnen of heb je hulp nodig in het opzetten of het verbeteren van jouw strategie? RUMR Marketing helpt je graag verder met je vraagstuk met als hoofddoel jouw bedrijfsdoelstellingen te ondersteunen. Neem daarom gratis en vrijblijvend contact op voor advies.