Relevante e-mail marketing – Dé gemiste kans voor veel bedrijven

In mijn blog van vorige week heb ik geschreven over het inzetten van effectieve e-mail marketing. In deze blog refereer ik wederom aan resultaten van het e-mail benchmark onderzoek 2017 van E-village. Nogmaals kan ik je aanraden dit onderzoek te downloaden en in zijn geheel te lezen (60 pagina’s) omdat er zeer interessante en relevante informatie in staat. In deze blog leg ik je uit waarom relevante e-mail marketing zo belangrijk is. Uiteraard zal ik in deze blog ook een aantal tips meegeven hoe je e-mail marketing relevanter maakt.

Conversie belangrijke graadmeter van succes

Relevante-e-mail-marketingZoals in mijn blog van vorige week al gemeld heeft 75% van het e-mail marketing verkeer traffic en sales als doel. Maar hoe kan je zo veel mogelijk conversie halen uit je e-mail marketing? Hoe meten andere bedrijven het succes van hun e-mail marketing? Volgens het e-mail benchmark 2017 onderzoek meten 62% van de Nederlandse bedrijven hun succes aan conversies. Hierbij blijven factoren zoals Click Ratio (60%) en Open Ratio (51%) belangrijke pijlers. Heb jij het succes van je e-mail marketing nog niet bekeken? Dan kan je overwegen deze gegevens voor jouw e-mail marketing campagnes te bekijken en te evalueren

Mobile first approach

Tegenwoordig worden steeds meer e-mails gelezen op de smartphone of tablet. Daarom is het ook erg belangrijk om bij het opzetten van je e-mail marketing campagne een mobile first approach te hanteren. Van de Nederlandse bedrijven optimaliseert maar liefst 83% hun uiting voor mobiel en tablet. Een gemiste kans voor de overige 17% die hun e-mail marketing nog niet (altijd) optimaliseren.

Personalisatie in je e-mail marketing

Er zijn verschillende manieren om relevantie van je e-mail marketing te vergroten. Het start allereerst met een goede database zodat je binnen deze database segmentaties kunt maken. E-village heeft ook in het onderzoek meegenomen hoe bedrijven relevante e-mail marketing bedrijven. Een opvallende trend die in 2015 gesignaleerd werd, was een dalende lijn in het percentage gepersonaliseerde e-mails, maar nu lijkt het tij weer gekeerd. In 2015 personaliseerde 64% van de ondervraagden hun e-mail marketing, in 2016 was dit gedaald naar 51% en in het onderzoek van 2017 is dit weer gestegen naar 66%.

Het belang van gesegmenteerde e-mails

Wanneer je zelf ingeschreven bent op e-mail nieuwsbrieven van bedrijven weet je dat een gesegmenteerde e-mail relevanter en interessanter is voor jou dan een algemene e-mail. Bedrijven beseffen ook steeds meer dan het segmenteren van e-mails belangrijker wordt. Werden er in 2016 nog maar 40% van de e-mails gesegmenteerd verstuurd, is dit in 2017 53% van alle verzonden e-mail. Toch is hier dus nog wel een inhaalslag te maken voor bedrijven. Zeker als je nagaat dat 78% van de respondenten het eens is met de stelling dat je meer bereikt met gesegmenteerd een gepersonaliseerde e-mails. Waar sommige bedrijven echter nog een inhaalslag te maken hebben is de database verrijking van hun klanten.

Hulp nodig met het opzetten van relevante e-mail marketing?

Maak je al gebruik van e-mail marketing als middel binnen je marketingmix, maar wil je graag hulp in het relevant maken van deze inzet? Dan kan RUMR marketing ondersteunen op strategisch, tactisch en operationeel vlak. Vanuit jullie bedrijfsdoelstelling en vraagstuk gaan wij samen zorgen dat de e-mail marketing relevanter en interessanter wordt voor je doelgroep. Ben je geïnteresseerd of wil je graag meer informatie? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op voor een kennismakingsgesprek.