Inspiratie voor de groei en toekomst van je bedrijf

Op 29 en 30 januari 2020 was het weer zover. De jaarlijkse WebWinkelVakdagen in de Jaarbeurshallen in Utrecht. Ik ga altijd graag naar deze evenementen voor marketing inspiratie en netwerk. Maar ook om een kijkje te nemen in de keuken van mijn concollega’s. In deze blog wil ik je vertellen over de belangrijkste inspiratiepunten die ik dit jaar heb opgehaald bij deze Webwinkelvakdagen.

Web Winkel Vakdagen 2020

Hoe winkelen wij in de toekomst?

In de eerste kennissessie waar ik aanschoof werd verteld over “hoe winkelen wij in de toekomst”. De twee heren die de presentatie gaven presenteerden de uitkomsten of eigenlijk een inzicht in een onderzoek die ze deden onder jongeren. Het was niet een hele sterke presentatie als je het mij vraagt. Maar het toch heb ik een aantal key take aways van de Webwinkelvakdagen voor jou ook vanuit deze presentatie.

Human 2 Human communicatie is de toekomst

In de toekomst zal de H2H communicatie steeds belangrijker worden. Wij mensen zijn nou eenmaal gemaakt om verbinding te zoeken met andere mensen. Toch zie je ook dat er een ontwikkeling gaande is van een H2T2H communicatie. Weer zo’n mooie afkorting voor Human to Tech to Human. Hierbij richten mensen een chatbot in die door middel van AI leert hoe ze ‘menselijk’ moeten reageren op vragen. Toch ben ik er wel degelijk van overtuigd dat het menselijke aspect hierbij belangrijk blijft. Mensen voelen nou eenmaal niet zo snel een verbintenis met computers als dat ze voelen bij mensen. Zeker in de fysieke winkels zou het menselijke advies en aspect de toegevoegde waarde zijn t.o.v. het gemak van online shoppen. Waar je online letterlijk zoekt naar zwarte schoenen en alleen zwarte schoenen ziet, is dit in een fysieke winkel nog niet het geval. Door in winkels ook meer gebruik te maken van dit soort automatisering en filters kan je mensen in fysieke winkels ook een meerwaarde bieden.

Gemak versus privacy wordt belangrijker

Iedereen zal nu en in de toekomst steeds meer een afweging gaan maken tussen gemak en privacy. Gemak is dat alles geautomatiseerd en gepersonaliseerd is. Maar voor zoiets gepersonaliseerd kan worden moet je bepaalde data vrij geven. Hoe meer data over jou bekend is, hoe minder privacy je uiteindelijk hebt. Dat ieder continent anders omgaat met de data blijkt uit de grote verschillen in omgang met data. Waar in China de data van de staat is, is in de USA de data van bedrijven en in Europa is de data van het individu. In Europa heb je ook recht erop jouw data in te zien en te laten vernietigen als je dit wilt. Privacy & Data gaat dus in de toekomst nóg belangrijker worden op het gebied van winkelen.

Azerty excelleert in productverrijking met feeds

De tweede lezing die ik op de webwinkel vakdagen heb gevolgd was van het bedrijf Azerty uit Raalte in samenwerking met EvoWorks. Evoworks is de e-commerce partij die aan de hand van de casus van Azerty meer inzicht wilde geven in het nut van productverrijking van Google Shopping feeds. Als specialist op het gebied van Online marketing en daaronder ook Google Ads en Shopping, bracht deze lezing mij vrij weinig nieuwe inzichten. Dat de kwaliteit van je feed zorgt voor betere resultaten is iets dat voor mij logisch is. Dat je dit kunt optimaliseren aan de hand van feedregels en aanvullende feeds dat is iets waar ik zeker ook al gebruik van maak. Des al niet te min, mooie casus om de ‘niet’ experts bewust te maken van de kansen die Google Shopping biedt. Belangrijkste learning van deze kennissessie

Zorg voor een goede productfeed

Zorg dat je productfeed volledig is en over de juiste data beschikt. Indien je niet alle informatie in een automatische XML feed hebt staan, vul deze informatie dan aan vanuit de Google Spreadsheets en upload deze vervolgens als aanvullende feed in de Google Merchant.

B2B en de kansen voor online marketing

Deze lezing zat echt heel vol. Veel mensen binnen de B2B die graag willen ontdekken wat zij kunnen bereiken aan de hand van online marketing. Gerco van Leeuwen van Würth was een gepassioneerd spreker. In het begin nog wat zenuwachtig, maar naar mate hij meer aan het praten was ebden de zenuwen weg en werd het verhaal duidelijker. De belangrijkste learnings van deze sessie zijn dan ook eenvoudig samen te vatten.

Gemak en persoonlijke aandacht bij B2B staan voorop

De verschillende touchpoints met jouw B2B bedrijf zijn belangrijk in het aankoopproces. Würth heeft tegenwoordig in plaats van Sales Consultants relatiebeheerders in dienst. De account manager heeft nu de taak gekregen om de klanten te helpen en de relatie te managen. Door daarnaast slim gebruik te maken van een app waarin besteld kan worden zorgen ze dat de inkopers alsnog een verbinding voelen met het bedrijf en het product én dat ze op eigen tijd kunnen bestellen. Daarnaast heeft Würth meegedacht met de inkopers van grotere bedrijven. Iemand op de werkvloer kan namelijk de benodigde artikelen invoeren in de app en de inkoper kan vervolgens de order controleren, veranderen en aanvullen. Zo bestellen ze nooit teveel of te weinig, wat de bedrijfsresultaten weer vergroot. B2B blijft een relatiegevoelige branche dus de persoonlijke aandacht is extreem belangrijk. Ook bij de inzet van Online Marketing.

Dit gaat niet over online marketing

Deze lezing was bijzonder genoeg erg in trek. Want op de WebWinkelVakdagen verwacht je juist dat mensen geïnteresseerd zijn in Online Marketing. Maar deze lezing nam even een stap terug. De belangrijkste vraag van de presentatoren was dan ook of jij weet wie je ambassadeurs zijn. Je kan op verschillende vlakken ambassadeurs hebben. Maar deze mensen die zijn erg belangrijk voor de groei van je bedrijf. Soms moet je namelijk eerst heel duidelijk voor ogen hebben wie je doelgroepen zijn, wat hun behoefte, probleem en uitdaging is, alvorens je met middelen aan de slag gaat. Lekkere down-to-earth presentatie met veel ‘open deuren’, zoals ze het zelf ook noemden. Maar toch ook open deuren die vaak niet gebruikt worden door bedrijven. Wellicht is de belangrijkste key-take-away van deze lezing ook wel een bevestiging voor mijn manier van aanpak van online marketing. Namelijk –> de inzet van online marketing moet bijdragen aan het halen van jouw bedrijfsdoelstellingen.

Hoe haal jij jouw doelen met de inzet van online marketing?

Heb jij een eigen bedrijf? En wil jij meer succes halen met je website? Wil jij meer doelen halen? Dan nodig ik je van harte uit om contact met mij op te nemen. Ik help je namelijk graag aan een pragmatisch en systematisch plan en ondersteuning hoe jij ook jouw bedrijfsdoelen gaat halen door middel van online marketing. Van strategie tot uitvoering. Ik help je graag op weg.