Hoe de Chrome 80 update jouw website kan raken

Als ondernemer is jouw focus op het binnenhalen van klanten en daarbij natuurlijk klanten die converteren. Vaak gebruiken bedrijven voor de klantreis een website of een webshop. Zeker in deze tijd niet meer weg te denken. Maar toch is jouw website wel afhankelijk van een aantal technische factoren. En nét op het moment dat je denk dat je je eigen techniek helemaal goed geregeld hebt… komt Google Chrome op 14 februari 2020 met de zogeheten Chrome 80 update. Bij deze update draait het helemaal om de Cross-Site en Same-Site Cookie Context. Hoe jij nu al kan testen of deze update mogelijk jouw website negatief raakt, vertel ik je in deze blog.

Cross Site cookies & Google Chrome

Cookies… Ze zijn noodzakelijk en erg handig voor het begrijpen van jouw online business.  Zeker wanneer je ook nog eens gebruik maakt op jouw website van externe services voor advertenties, content integraties, widgets van externe partijen (denk bijv. aan SalesForce), Social embedding van bijv. je Instagram of Facebook account en andere functionaliteiten, zijn cookies erg belangrijk. Deze cookies zorgen namelijk voor gepersonaliseerde content en maken dat de interactie gemeten wordt. Iedere domeinnaam heeft een eigen cookie (noem het ook een eigen identiteit). Als de cookie overeenkomt met de externe koppeling en niet de domeinnaam in de adresbalk noem je dit ook wel een Cross-Site (Third Party) context.

Chrome 80

Afbeelding van blog.chromium.org

Same Site cookies & Google Chrome

Misschien is het een logisch vervolg dat het ook zo kan zijn dat je voor de afbeelding of advertentie een same-site-cookie gebruikt. In dit geval komt de cookie juist overeen met de url in de adresbalk. Vaak zijn Same Site cookies het accepteren van bijvoorbeeld de Analytics cookies en ook het opslaan van de voorkeuren van de website.

Chrome 80

Afbeelding van blog.chromium.org

Wat gaat er veranderen in de update van de browsers?

Het is een vrij technisch verhaal en ik ga je niet vermoeien met de details, maar het is belangrijk om te weten wat ze gaan veranderen in de browser(s). Chrome is welliswaar de eerste die op 14 februari deze update doorvoert, maar de verwachting is dat Microsoft Edge en ook Firefox gaan volgen met deze update.

Alles draait om de beveiliging van de cookies. In je website (technisch gezien) kan je je cookies beveiligen met SameSite=Lax of SameSite=Strict. Hiermee voorkom je dat van buitenaf toegang komt tot je informatie die je opslaat. Echter is het een feit dat lang niet alle websites dit op deze manier hebben ingesteld. Hierdoor ben je gevoeliger voor ‘aanvallen’.

Hoe kan ik testen of mijn website nog goed werkt?

Binnen Google Chrome kan je vrij eenvoudig testen of je website straks nog goed werkt. Dit doe je door de volgende stappen te doorlopen:

  1. Ga naar chrome://flags en schakel de volgende flags in:
    1. SameSite by default cookies –> Zet deze op enabled
    2. Cookies without SameSite must be secure –> zet deze op enabled

Vervolgens kan je naar je eigen website gaan en doorklikken om te kijken of er ergens een fout ontstaat. Indien je dit ziet, kan je nu al actie ondernemen om straks op 14 februari niet voor een onverwachte verrassing te staan dat je website niet (goed) functioneert.

Je hoeft je niet te ‘schamen’ als jouw website geraakt wordt. Wees voorbereid en je bent echt niet de enige waarbij het gebeurt. Een groot bedrijf zoals Salesforce worstelt ook met deze Chrome Update. Meer hierover lees je op de Salesforce website.

Wat moet ik doen als ik een fout ontdek op mijn site?

Ik ben geen technische developer, dus helaas kan ik je geen antwoord geven op deze vraag. Wel kan je contact opnemen met jouw website ontwikkelaar. Deze kan je attenderen op mijn blog en daarbij de volgende extra informatie:

Op basis van deze informatie ben ik ervan overtuigd dat jouw webdeveloper jouw website gereed kan maken voor de Google Chrome update en in de nabije toekomst de update van de andere browsers.

Meer succes met je website?

Hopelijk heeft deze blog je voldoende geïnformeerd om straks niet voor een verrassing te staan. Met het technische aspect kan ik je niet verder helpen. Toch blijf ik wel op de hoogte van mogelijke externe wijzigingen die je website kunnen raken. Waarvoor je wel bij mij terecht kunt? Wil jij ontdekken of je meer conversies uit je website kunt halen? Heb je een Google Ads campagne lopen waarbij je twijfelt of deze wel effectief genoeg is? Ben je een website aan het bouwen en wil je graag advies of de opzet en insteek juist is? Of wil je je website meetbaar maken en optimaliseren? Dat zijn onderwerpen waar ik je graag mee verder help! Neem gerust gratis en vrijblijvend contact met mij op en ik maak graag kennis met je.