Fundamentele SEO kan MKB en ZZP naar grote resultaten leiden

Wie kent de 80/20 regel niet. Deze regel is op bijna alles van toepassing. Zo ook op fundamentele SEO. Maar toch wordt het veelal toegepast door de grote bedrijven en niet door MKB en ZZP bedrijven. Toch kan je met effectieve en fundamentele SEO in 20% van je tijd ongeveer 80% van de SEO optimalisaties doorvoeren. Deze optimalisaties leiden bijna altijd tot meer traffic, meer conversies en dus ook meer omzet. Uiteraard is het dan wel van belang dat jij je website maakt en optimaliseert voor conversies. Want niets is vervelender dan bezoekers die op je website komen en direct weer bouncen. In deze blog geef ik je een aantal tips hoe je snel en efficiënt de SEO van je site kunt verbeteren.

Fundamentele SEO

De uitdaging van Fundamentele SEO

Over SEO heb ik al eerder blogs geschreven. SEO staat voor Search Engine Optimisation. Iedere dag wordt het algoritme van Google aangepast, dus SEO is een taak die je moet bijhouden en je website is een organisme die blijft groeien. Toch zijn er nog steeds zeer veel bedrijven (met name de kleine ondernemingen, MKB en ZZP) waar nog geen enkele SEO-activiteit is toegepast. Gelukkig is SEO geen hogere wiskunde en kan je met een paar simpele tips de uitdaging van fundamentele SEO aangaan.

Tip 1 – Wees niet bang voor technische SEO optimalisatie

Wanneer je website werkt, werkt hij. Maar wees en blijf kritisch naar je website. Vaak is een website geprogrammeerd / gemaakt door een extern bedrijf. Alle code die eraan gekoppeld is lijkt eng, maar dit is het zeker niet. Toch moet je niet afschrikken om als basis van de fundamentele SEO naar de techniek te kijken. Zeker omdat je websitehosting en websitebouwer een groot aandeel kunnen hebben in het Technisch optimaliseren van je website. Een aantal dingen dingen waar je naar kunt kijken als jij een klein bedrijf bent en toch technisch wilt optimaliseren:

  • Hoe snel is je webhosting?

    Wees hier kritisch over want bij een laadtijd van meer dan 4 seconden raak je al bezoekers kwijt. Je kunt kiezen voor een budgethosting. Maar vaak draait je website dan op een server samen met meerdere websites. Dit maakt je website ook gevoeliger voor aanvallen van buitenaf. Soms kan je beter kiezen voor een hosting-partij die iets duurder is en die meer aandacht aan jouw websitehosting besteedt. Het lijkt misschien weinig, maar soms kan je de laadtijd met verhuizing van je hosting al met 2 seconden of meer versnellen.

  • Wees kritisch over de plugins in WordPress.

    Veel websites van kleine ondernemingen draaien op wordpress. Dit CMS systeem is heel handig en heeft mogelijkheden om veel plugins toe te voegen. Toch is het extreem belangrijk om na te denken over welke plugins je installeert. Hoe meer plugins hoe trager je website wordt. Gebruik je een plugin niet meer? Verwijder hem dan en versnel op deze manier de website.

  • In-site of i-frame video

    Videocontent is de laatste jaren extreem belangrijk geworden. Toch zie ik nog veel bedrijven zoeken naar de manieren waarop zij hun video kunnen distribueren. Het gebeurt nog regelmatig dat bedrijven ervoor kiezen hun video in de site zelf zetten. Deze manier van content tonen vraagt erg veel van de snelheid van je site en ook je filmpje wordt vaak haperend afgespeeld. Daarom adviseer ik omwille de snelheid vaak gebruik te maken van YouTube. Wanneer je een zakelijk kanaal aanmaakt en de juiste beschrijvingen in YouTube vermeld ben je ook nog een keer vindbaar in de twee na grootste zoekmachine ter wereld. Deze YouTube Filmpjes kan je vervolgens weer embedden in je website door middel van een i-frame.

Tip 2 – Waarop wil jij gevonden worden?

De afgelopen jaren is het zoekgedrag van mensen veranderd. Waar ze eerst nog één woord in de zoekopdracht ingaven is het tegenwoordig vaak 3 tot 4 woorden. Mensen weten dat met langere zoekopdrachten ze relevantere resultaten krijgen. Daar komt ook nog een keer de ontwikkeling van Voice Search bij waardoor de Long-tale zoekwoorden steeds relevanter en belangrijker worden. Zeker voor de MKB en kleine ondernemingen. Toch weten veel MKB en kleinere ondernemingen nog niet waarop ze gevonden willen worden. Mijn advies is dan ook altijd een gedegen en compleet zoekwoordenonderzoek te doen.

Belangrijk bij een zoekwoordenonderzoek is dat je een onderverdeling maakt van categorieën om ook overzicht te houden. Anders heb je een lijst van misschien wel 1000 woorden waar je alsnog niets mee doet. Mijn ervaring met een dergelijke zoekwoordlijst is daarbij ook dat deze zoekwoorden inspiratie vormen voor blogs en onderwerpen voor op je site.

Tip 3 – Breng logica aan in je website-structuur

Ik leg ondernemers vaak uit dat de website-structuur te vergelijken is met een boek. Op je homepage vind je de cover van het boek en de beschrijving van de achterkant van het boek. Je homepage moet triggeren om door te klikken naar meer informatie. Vervolgens heb je logische hoofdstukken in je website waaronder weer logische alinea’s en paragrafen zitten. Soms willen kleine bedrijven te veel informatie op één pagina kwijt, maar een boek bestaande uit 16 pagina’s tekst ga je toch ook niet lezen? Denk dus logisch na over de website structuur. Heb je al een website? Breng dan eens in kaart wat je huidige structuur is en hoe pagina’s aan elkaar gelinkt zitten. Hoe logischer je website is gemaakt, hoe gebruikersvriendelijker het is én hoe beter je website geïndexeerd wordt door Google.

Tip 4 – Combineer de zoekwoorden met je site structuur

Het klinkt misschien logisch, maar toch zie ik het nog vaak fout gaan bij MKB en kleine ondernemingen. De gemaakte zoekwoordlijst (als deze er is) en de paginastructuur moet je aan elkaar koppelen. Zo kan je naar mate je dieper in je website gebruik maken van de long-tale zoekwoorden en kan je op de categoriepagina’s gebruik maken van de short tale zoekwoorden. Stem daarbij je pagina titels af op de inhoud / gekozen structuur en zoekwoorden.

Tip 5 – Vergeet de meta-gegevens niet

Ik heb er reeds eerder over geschreven, maar toch zie ik nog vaak dat er geen gebruik gemaakt wordt van meta-gegevens. Deze gegevens worden door Google uitgelezen en deze gegevens worden vaak overgenomen in de zoekresultaten. Ik zeg bewust vaak, omdat Google soms ook ervoor kiest content uit je site te laten zien. Echter krijg je met het invullen van de meta-gegevens de kans om zelf deze weergave te beïnvloeden.  Vergeet dus niet de meta-gegevens van je site in te vullen.

Tip 6 – Logische tekst en pagina structuur

Kruip in de huid van je bezoeker en ontdek wat hij of zij graag wil lezen. Hiervoor gebruik je natuurlijk je zoekwoordonderzoek. Maar denk ook aan vriendelijk leesbare teksten. Als je wel eens gebruik hebt gemaakt van automatische inhoudsopgave in Word dan weet je dat je door middel van kopteksten gemakkelijk een structuur en leesbaarheid kan vergroten. Dit werkt ook zo op websites. Alleen heten de kopteksten in dit geval Headers. Door met H1, H2 en H3 de Titel, Ondertitels en onderwerpen aan te geven geef je de lezer een houvast. Daarbij weten de spinnetjes van Google hierdoor wat jij belangrijk vind op de website en welke structuur eraan zit. Denk er ook aan om plaatjes op de website te zetten. Want alleen een lange lap tekst is vaak niet interessant om te lezen. Maak dus ook slim gebruik van afbeeldingen.

Tip 7 – Link naar andere pagina’s van je site

Je ziet het wellicht in mijn blog, maar ik verwijs ook naar eerder geschreven content. Hierdoor hoef ik niet het complete verhaal opnieuw uit te leggen aan jou. Ook de spiders van Google weten door deze linkjes dat deze pagina’s enigszins aan elkaar gekoppeld zijn. Dit verbeterd de vindbaarheid van je afzonderlijke pagina’s. Google wil het liefste niet op een doodlopend pad komen.

Tip 8 – Vergeet je lokale SEO niet

Voor de lokale bedrijven is de lokale SEO een must-have die nog niet altijd benut wordt. Ben je nog niet zichtbaar in Google maps? Zorg dan dat je de Google Mijn Bedrijf account gaat aanvragen. Vraag reviews aan van je klanten,  maar nog belangrijker wanneer jij een bloemisterij hebt in Zwolle, vermeld dan teksten en woorden als “bloemen kopen in Zwolle”, op je website. Wanneer je alleen verteld dat mensen bloemen kunnen kopen kan je net zo goed gevonden worden in Rotterdam terwijl hier je klanten niet zitten. Wees specifiek en duidelijk voor zowel je klanten als voor de Google Spiders.

Hulp nodig met Fundamentele SEO?

Klinkt dit allemaal interessant maar heb je toch nog het gevoel dat je het niet zelf kunt uitvoeren? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op. Ik ondersteun je graag tijdens het optimalisatieproces en de fundamentele SEO waarbij ik uiteraard de doelen van jouw bedrijf en website in de gaten houdt. Het is mijn doel om jou in jip&janneke taal uit te leggen wat jij kunt doen aan website optimalisatie en verbeteren van je vindbaarheid. Transprantie is bij mij extreem belangrijk. Wanneer ik iets voor je doe, laat ik je weten wat ik heb gedaan en wat het uiteindelijk heeft opgeleverd. Omdat veel MKB en ZZP-ers niet veel budget hebben geef ik ook vaak trainingen. Deze trainingen zorgen dat jij zelf de meest fundamentele zaken kunt doorvoeren en onderhouden. Voor verdere diepgang en optimalisatie kan ik dan op verzoek met je meekijken. Maar zoals in de inleiding reeds gemeld kan je met 20% inspanning al 80% resultaat bereiken. Succes met de fundamentele SEO optimalisatie en bij hulp schroom niet contact op te nemen!