Customer Journey hacking de nieuwe trend van 2019?

Wanneer je de televisie aanzet zal het je niet zijn ontgaan dat een “roast” een hip programma is. Een show waarin comedians (en anderen) harde grappen maken over een bekend persoon waar die bij is. Maar Burger King brengt deze roast naar een heel nieuw niveau. Door de combinatie van hun bereidingswijze op de grill te combineren van AR technieken binnen hun app roasten ze alle advertenties van McDonalds. Welliswaar voorlopig alleen in Brazilië, maar hun idee gaat zo viral dat het wachten is tot deze update ook in Nederland uitgerold wordt. Met deze ludieke roast zetten ze door op een trend die meer gaande is op online marketing gebied. Namelijk Customer Journey Hacking. Wat dit is? Dat leg ik je graag uit.

Slimme hack van de concurrentie

Zowel in Nederland als in het buitenland is het een kunst geworden om je concurrenten op een ludieke manier een hak te zetten. Of het nu in Nederland gaat om woordgrapjes tussen de Praxis en de Aldi of tussen McDonalds en Burger King. De truc is om je gebruik te maken van het bereik van je concurrentie. Zij hebben tenslotte behoefte gecreëerd en jij kan daar slim op inspelen om met minder budget toch een groot bereik te genereren. Zeker wanneer dit op social media kanalen wordt opgepakt en gedeeld. Je kan het ook Growth Hacking 2.0 noemen.

Voor-aldi-mensen-die-net-te-laat-waren

Wat is Customer Journey Hacking?

Voor veel bedrijven is het een kunst om de aandacht te vangen van hun (potentiële) klanten. Grootschalige (en dure) outdoor campagnes, dure commercials op televisie en ook online advertising, alles wordt gebruikt om de aandacht van de consumenten te trekken. Binnen de customer journey is het vangen van de aandacht de eerste en meest belangrijke stap. In deze fase kan je een zeer grote groep inspireren en kan je behoefte creëren. Deze eerste fase is echter ook het meest uitdagende. Want hoe creëer je behoefte? Zeker wanneer je kijkt naar de Burger King is de doelgroep erg breed, maar hoe zorg je dat mensen behoefte krijgen aan een hamburger?

De agency DAVID SP heeft de campagne “Burn That Ad” ontwikkeld voor Burger King in Brazilië. Hun creatieve team heeft slim gebruik gemaakt van de investeringen van hun concurrentie om deze behoefte te creëren. Je kan dus echt spreken van Customer Journey hacking.

Behoefte aan een burger – traffic naar Burger King

McDonalds creëert in Brazilië de behoefte aan fast-food door op veel en druk bezochte plekken advertenties en billboards te laten zien van hun burgers. Maar geen van deze advertenties zet echt aan tot actie om naar de McDonalds te gaan. De creatievelingen achter de “Burn That Ad” campagne hebben echter een manier gevonden om de behoefte om te zetten naar traffic bij Burger King.

AR zet de advertentie in vuur en vlam

Wanneer je de app download van Burger King kan je gebruik maken (in Brazilië) van de AR functie die de advertenties van McDonalds in vuur en vlam zet. Een idee die gebaseerd is op de waarde en USP van Burger King. Burger King focust op het feit dat zij hun burgers namelijk grillen (op vuur). Door middel van AR worden de advertenties van McDonalds verbrand en vervolgens verschijnt een advertenties van de Whopper.

Een campagne met alle elementen die nodig zijn om viral te gaan via social media kanalen. Maar dat niet alleen. Het is ook nog een campagne die mensen echt naar de Burger King krijgt. Want de interactie die is aangegaan zorgt vaak voor sterkere behoefte aan een burger en wellicht ook nieuwsgierigheid naar fans van de McDonalds hoe de whopper dan smaakt. Om meteen deze behoefte te stillen geven ze aan iedereen die een advertentie ‘verbrand’ heeft via de app een gratis Whopper weg.

Vergroten download apps én bezoeken aan winkel

Om gebruik te maken van deze campagne is het noodzakelijk om de app van Burger King te downloaden. Hiermee verzamelt de fast-food specialist (uiteraard) weer heel veel data. Maar de interactie, de beloning van het zien van de AR functie in combinatie met de gratis whopper die je kan ophalen zorgen dat de drempel verlaagd is om de app te downloaden en te gebruiken. Ook zorgt Burger King met deze ludieke campagne dat de vele miljoenen euro van advertentiebudget van de concurrentie resulteren in extra bezoeken aan de Burger King. Een slimme campagne die hopelijk door nóg meer bedrijven wereldwijd worden opgepakt.

“Burn that Ad campagne van Burger King Brazilië”

Hoe ziet jouw customer journey eruit? En die van je concurrentie?

Voordat je aan customer journey hacking kan gaan doen is het belangrijk om inzicht te krijgen in je eigen customer journey maar ook die van je concurrentie. Heb je hulp nodig met het maken van een dergelijke customer journey? Neem dan contact op en ik ga graag het gesprek met je aan waarin je op weg help naar een basis voor jouw customer journey hack!